01 februari 2007

"C'était dans un quartier de la ville lumière..."

Jag längtar efter min semester! Resan är bokad, hotellet är bokat, alla inblandade (utom kära hustrun) har sett till att passen är i ordning, hundarna har passning och jag planerar och planerar.

Vår i Paris. Smaka på den. En vecka i städernas stad. Jag längtar efter den där speciella Parisdoften av avgaser, rostade kastanjer, och värmeutsläpp från métron. Jag längtar efter crème brûlée och confit de canard. Och som jag längtar efter att få prata franska igen!

Så vad ska vi hitta på? Jag har varit i Paris mellan tjugofem och trettio gånger. Kära hustrun en gång. Mamma fyra eller fem gånger, pappa tre. Svärföräldrarna inte alls. En tur till Giverny och Monets trädgårdar är given. Pappa vill till Invaliddomen och svärfar vill se Centre Pompidou. Svärmor ska jag ta med till tygmarknaderna och mamma ska gå på Sephora.

Vi ska förstås åka upp i Eiffeltornet och strosa på Champs-Élysées. Jag ska åka till min favoritbokhandel Violette & Co, och försöka klämma in Les mots à la bouche och Shakespeare & Co. Vi ska köpa lunch hos Kovacz på rue des Rosiers och ha picknick på Place des Vosges.

Och det ska bli så härligt!

1Debattinlägg:

Blogger den blyga tycker...

Jag har bara varit i Paris 3 gånger. Första gången,1955,var vi där å andra sidan i två veckor.

Andra gången var jag påläst - och "hittade" Place de Vosges.
Där trivs jag.

Bon voyage!

05 februari, 2007 08:11  

Skicka en kommentar

<< Home