03 januari 2007

Bloggvärldens bloggenkät

Inte nog med att jag får en enkät passad till mig, jag får påminnelser också... Inga böter än, i alla fall? Tror jag. Lotten?

Är det fortfarande "Bloggvärldsbloggens bloggenkät 2006"?


BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006


1. Hur länge har du bloggat?

Fråga min kära hustru om du vill veta hur störd min tidsuppfattning är. Jag vet inte hur länge. Mer än ett år i alla fall, eftersom jag har ett bestämt minne av att ha bloggat om makrosyntagmer, och det är nästan exakt ett år sedan jag tog examen.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Jag minns inte vad jag åt till frukost i går. Ännu mindre vad jag tänkte en månad innan ett datum jag inte heller minns. Jag antar att jag tyckte att det verkade roligt.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Kan man bli förälskad i bloggar? Den första bloggen jag läste regelbundet var Aniaras.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

De är helt okej. Jag har inte förändrats mycket. Om man vill läsa dem finns de här. Nu fick jag nästan svaret på fråga ett. Jag började min förra blogg den 23 september 2005, fast då hade jag minibloggat tidigare.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Oj. 15 stycken eller så läser jag varje dag. Ytterligare 15-20 läser jag varje vecka.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Jag tycker att tjusningen med bloggandet är att man kan vara allt på en och samma gång. Och var går gränsen mellan dagboksblogg och ämnesblogg? De allra flesta jag läser är en blandversion.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Alla är olika mig. Jag är ett litet ufo. Jag säger Elisabet!


8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Väldigt lik mig är det inte många som är. Den som är mest lik mig av de bloggar jag läser är nog Salt, som dock är mycket mer produktiv och välformulerad.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Vännerna tycker att det är roligt. Kära hustrun är inte helt förtjust, men accepterar det.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Hmmm... Vi brukar inte precis prata om det. Jag tror att de tycker att mitt bloggjag verkligen är en del av mitt jag, men inte hela mitt jag.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Den tänjs inte hela tiden, men den fluktuerar lite. Jag har haft svårt att hitta gränsen, men ångrar inget jag har skrivit.


12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Jag bloggar sällan om mina vänner. De har inte bett om få vara med i min blogg. Dessutom bloggar jag inte om saker jag inte vill att mina vänner ska veta, eftersom vissa av dem läser bloggen.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Bekräftelse? Det är inte min främsta drivkraft. Det är alltid kul, och det är trevligt att veta att man kanske inte är ett så stort ufo som man trodde att man var, men det var inte därför jag började.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Absolut! Inte hela personen, givetvis, men de delar man får se kan man känna bättre än personens närmsta vänner.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Nej. Jag är asocial och blyg och tråkig. Jag har inte vågat träffa någon.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Allting är skadligt i fel mängder. Till och med c-vitamin och choklad.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Nej. Jag är inte tillräckligt intressant för det.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Ja, men jag har alltid ångrat mig *innan* jag trycker iväg det.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det tar tid!!!

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Ingen aning. Jag tror det, men säker kan man ju aldrig vara.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Det är människorna som är kulturen. Jag tror att det kommer att ha en inverkan på vår kultur att allt fler människor skriver. Vad de skriver har inte lika stor betydelse. Människor som skriver är människor som tänker, och *det* kan ha stor inverkan.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Det har gett mig en plats att ventilera tankar och känslor som annars inte hade fått utlopp, feedback på dessa, samt en rad nya vänner och bekantskaper.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Jag har förstått att jag inte är ensam eller konstig, jag har fått nya vänner och bekanta, och jag har lärt mig massor! Bloggläsande ökar allmänbildningen.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Jag tror att de flesta redan har svarat, eller fått passning någon annanstans ifrån. Så jag avstår.

1Debattinlägg:

Blogger Lotten Bergman tycker...

Vad, vem? Har någon påmint dig? Hihi, det låter ju som om jag skickar ut ett benknäckargäng till alla som underlåter att svara!

Ahaaa. Jag förstår. Medan jag skriver. Det var JAG som påminde dig i det nästföljande inlägget. Hm. Jag skulle ha hotat lite grann också, right?

(Angående dina svar: nu blir nog Salt glad, hon har ju bara nämnts som varande "olik" än så länge!)

04 januari, 2007 00:08  

Skicka en kommentar

<< Home