28 november 2006

Mera byggblogg

Sakta men säkert blir huset större och bättre. Nu har vi tak på utbyggnaden. Ja, råsponten spikade vi ju upp tidigt i höstas, men nu ligger all takpapp på plats, läkten är fastspikad, och takpannorna tillrättalagda. Jag har burit, släpat, rullat och lyft tegelpannor, medan kära hustrun och snälle svärfar har krälat på taket och slavat. Men så snyggt det blev! Nu väntar vi på våra fönster som ska komma den här veckan eller nästa. Jag ser inte fram emot det - jag är så rädd att det ska vara tungt, att jag ska slå sönder något, att det inte ska funka...

Inne i utbyggnaden är all isolering uppe och vi har skruvat upp snart hälften av gipsskivorna. Det börjar kännas som ett rum. Vi har börjat isolera taket, och snart nog kommer innertaket upp. Det ska bli trätak, förmodligen vitlaserad furu, men vi får se. Det är inte riktigt bestämt än.

Vi funderar också på panelen. Ska vi måla den röd som vi tänkte från början? Vad ska vi i så fall ha för färg på knutarna? Svärfar röstar för grönt, jag vill ha någon ljus, men varm, gul. Eller ska vi satsa på järnvitriol? Eller göra det riktigt enkelt för oss och bygga i tryckimpregnerat virke? Jag tror att det kan bli riktigt snyggt.

Decisions, decisions.

Jag längtar efter att duscha utan att golvet svajar och utan att jag måste stå med rumpan upp mot tvättmaskinen. Jag längtar efter ett lite större sovrum. Jag längtar efter att ha fönster mot trädgården och inte ut mot vägen. Snart, så!

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home