05 december 2006

Och om jag vore hemma och hemma vore här...

När jag gick på high school i USA hände det att vi fick skrivuppgifter. Inte ofta, men ibland. När det hände var det antingen i Creative Writing (av förklarliga skäl) eller i Language Arts. Den kunniga och trevliga Ms Valerie Kellogg var inte överdrivet förtjust i flervalsfrågor. En gång fick vi frågan: "Vad skulle få dig att lämna ditt land och varför?"

Jag har funderat en del över det under åren som gått, och utvecklat med det naturliga "och vart skulle jag ta vägen". Är det bara jag som har en flyktplan redo?

Folk som känner mig lite tror att de vet vart jag skulle ta vägen. Fråga tio mig närstående personer, och åtminstone nio hade utan större tvekan svarat "Paris!". Visst. Det är en möjlighet. Precis som Köpenhamn är en möjlighet. Det beror ju på varför man måste lämna sitt land, eller hur? Hur långt bort måste jag för att känna mig säker? Om det bara en praktisk grej, att man måste flytta utomlands, ja, då ligger ju Köpenhamn väldigt nära till hands, so to speak.

Visst har jag mitt hjärta i Paris, och visst har jag en två-tre ställen dit jag skulle fly om jag hade maffian i hälarna, men om vi måste fly permanent, utan att vara rädda för personlig förföljelse, och utan att grubbla över visumtvång och dylikt, ja, då vet jag precis vart vi skulle ta vägen.

Till Kanada. Till British Columbia. Till Victoria. For the newly wed and the nearly dead. I princip så långt västerut, och så långt söderut man kan komma och fortfarande vara i Kanada. Till milda vintrar och ljumma somrar, till fantastisk natur och intressanta fritidsaktiviteter.

Där hade jag skaffat mig en liten segelbåt, ett bra tält, och ett par vandrarkängor. Byggt ett hus och odlat min trädgård.

4Debattinlägg:

Blogger den blyga tycker...

Jag tycker Du ska träna på att ta efter Gunnar på Lidarände.

Varför alltid längta bort?
Gräv där Du står!
Weile doch Du bist so schön

05 december, 2006 10:50  
Blogger aequinoxia tycker...

Jag längtar faktiskt inte alltid bort. :-) Just nu är jag rätt nöjd med att sitta och jobba och titta ut över boken som släpper sina sista blad, staketet som vi fixade till i helgen, och ljusslingan i enen utanför mitt fönster.

Däremot önskar jag ofta att jag inte hade fått en så undermålig skolutbildning... Tyska klarar jag inte av.

05 december, 2006 11:12  
Blogger den blyga tycker...

Märkligt att Du skulle nämna tyska!
Just nu lattjar jag med en alltför lång blogg om Das Rathaus der Stadt Dessau
Kommer inom kort på den gamles blogg!

Vissa saker var bättre förr: På 40-och 50-talet hade Radiotjänst språkkurser - jag lärde mig inte alltför pjåkig italienska, hjälplig spanska och ryska långt efter min officiella utbildning var över.

Livslångt lärande är ingen postmodern uppfinning!

05 december, 2006 15:20  
Blogger crrly tycker...

Låter mysigt!

Lite som Skåne... "Till milda vintrar och ljumma somrar, till fantastisk natur och intressanta fritidsaktiviteter."

;)

07 december, 2006 16:09  

Skicka en kommentar

<< Home