22 januari 2007

Får man bonuspoints för generositet?

Varför blir folk så ställda när man försöker ge bort något? Tror de att det finns baktankar med det, eller?

Vi var och hyrde en dvd i helgen. Tanken var att vi skulle ha en, men det blev tre. Sånt händer. Vi har ofta lite beslutsångest i videoaffären. Nåja. Tre filmer i tre dagar skulle kosta 100 kronor. Tre filmer i sju dagar skulle kosta 120 kronor, och då fick man en flaska läsk och en påse chips till. Sju dagar lät bra, och vi tog paketet. Man fick inte byta ut chipsen mot något annat, och vi äter inte chips. Tro mig, hade vi fått hem påsen hade vi ätit upp den, men vi var inte sugna på chips, och definitivt inte sugna på de 100 viktväktarpoints det är i en påse. (Nej, jag vet inte hur många points det är, och det spelar ingen roll.)

Vad göra? Jo, vi kan förstås snällt betala, och låta bli att ta en påse chips. Men hur kul är det? Så jag vände mig om och frågade tjejen bakom om hon ville ha en chipspåse. Hon visste inte vad hon skulle tro, det var uppenbart. Men visst ville hon ha chips. Så hon gick och hämtade en påse, tjejen bakom kassan scannade in den och vi betalade. Vi tog våra filmer och vår dricka, tjejen bakom fick sin påse, och vi åkte hem och tittade på Bilar.

Viktväktarna går för övrigt mindre bra. Jag har fått mitt 25-kilosdiplom, men det går seeeeeegt. (Nu har jag dock fått lite extra motivation. Jag har 6 hekto kvar innan jag är under BMI 30, och det är gränsen för att få ställa sig i DI-kö vid UMAS.)

6Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Det är väl inte precis vanligt att någon frivilligt ger bort just en påse chips. Jag skulle nog också undra lite innan jag tackade ja.

22 januari, 2007 12:13  
Blogger ajja tycker...

DI kö vid umas? *jättenyfiken!*

Det går upp och ner fram och tillbaka, samt riktigt seeegt i bland. Men håll ut! Jag vet ju vilken prestation det är.

22 januari, 2007 12:16  
Blogger aequinoxia tycker...

Jo, det är klart att det kanske inte är vanligt, men vad skulle du undra över? Vad jag ville ha i gengäld?

Det är sååå segt just nu, men det *ska* gå! Jag hade nog inte fattat själv vilken prestation det var, och därför slog det hårdare.

22 januari, 2007 13:02  
Blogger Ica tycker...

Klart man ska få bonuspoints. Även om jag aldrig skulle ge bort chips så där. Men gesten var väldans fin.

22 januari, 2007 15:43  
Anonymous Anonym tycker...

Heja aequinoxia! 25 kilo, det är inte kattskit det. Men får jag råda dig att sluta med cola och läsk? De innehåller konstgjorda sötningsämnen som får kroppen att ställa om till att vilja förbränna något sött på riktigt, som honung, bananer, godis. När det sedan inte kommer ner någonting i magen, uppstår sug. Ta vatten med pressad citrus i istället. Och en aning honung kanske?

24 januari, 2007 08:51  
Blogger aequinoxia tycker...

Tack, Annika, men just nu måste jag tillåta mig själv att dricka lite Pepsi, annars blir det aldrig någon reda med viktminskningen.

Jag brukar tycka precis tvärtom, att läsken stillar sötsuget. Nu är det ju bananerna jag var sugen på i några dagar, men det är borta igen.

24 januari, 2007 12:05  

Skicka en kommentar

<< Home