15 juni 2006

Hundar och bröllop

Jo, Lagotto romagnolo är en trevlig hundras. Du har säkert googlat fram en del om den, Salt. Cavalier King Charles spaniel finns i fyra godkända färger. Black and tan (svart med rödbruna tecken - det vill säga samma färger som en rottweiler), Ruby (enfärgat helröd - den är jättefin!), Tricolor (svart och vit med rödbruna tecken) och Blenheim (vit botten med kastanjefärgade fläckar). Om du vill se bilder kan du till exempel gå in på Cavaliersällskapets hemsida och titta.

Bröllopet, ja. Det kanske jag inte har berättat om. Det var i augusti. Fyra vänner (och en halv) var med. Det hade regnat på dagen, men på kvällen blev det soligt och fint. Vilket var tur, eftersom vi var utomhus. En fin gräsplätt vid stranden utanför Malmö hade vi sett ut. Där dukade vi upp picknick. Brie, camembert och körsbärsost, några olika sorters kex, jordgubbar, körsbär, vindruvor och päron. Och chokladkaka. Jag hade köpt med mig några flaskor champagne från Reims. Där satt vi, i solnedgången. Ceremonin tog en minut eller så. Ena väninnan hade laddat upp med pappersnäsdukar, men hann inte ens bli tårögd. Vi växlade ringar, men hade inga egna löften. Vi är inte så romantiskt lagda någon av oss. Efteråt åkte vi in till stan och åt middag på en fransk restaurang. Jag åt gratinerade musslor till förrätt, min kära löksoppa. Till varmrätt åt vi anka båda två - resten av gänget åt varsin köttbit. Fantastisk potatisgratäng till. Servitrisen frågade hur de ville ha köttet, och min matglada väninna svarade "Jag vill att kon ska vara död, men inte mycket mer". Servitrisen bleknade lite, men väninnan fick sin blodiga biff. Trevligt hade vi i alla fall.

Vår första bröllopsdag åkte vi till Helsingborg och gick på bio och åt middag. Hittade en trevlig fransk restaurang som serverade crème brûlée till efterrätt. I år har vi inte bestämt oss för vart vi ska åka, men det blir nog franskt i alla fall...

3Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Picknickbröllop låter som något helt i min smak! Jag har alltid föreställt mej att jag - om jag nu skulle gifta mej - skulle ha utomhusbröllop. Men då måste ju vädret vara fint... men man kanske kan gifta sig med en dags varsel? Om man inte har tänkt sig så många gäster... hm. Lurigt.

Det är ju så att det tar lite tid att komma i stämning. Ska man bli rörd ska det helst sjungas nåt vackert och hjärtknipande. Men å andra sidan är det väl inget krav att det gråts på bröllop?

Förresten har jag lite svårt för det där med definitionen av romantik. Om man inte går igång på rosor och levande ljus, är man oromatisk då?
Missförstå mej rätt - det uppskattas, men nog krävs det väl lite mer för att skapa en romantisk stämning? Eller har jag missförstått?

Jag gillar mitt kött blodigt också. Ett par kullerbyttor över grillen, det är lagom det.
Apropå det så kurrar magen nu.

15 juni, 2006 14:56  
Blogger aequinoxia tycker...

Utomhusbröllop var helt ljuvligt! Men visst var vi lite oroliga där ett tag. Man kanske kan gardera med ett partytält eller en presenning eller nåt. :-)

Det är absolut inget krav på tårar på bröllop! Jag tyckte det var skönt att det inte blev något.

Med romantik i det här sammanhanget menade jag skönsång och stämningsfulla tal och ljuva, personliga löften. Rosor och levande ljus som definition på romantik har jag skrivit om tidigare...

Själv äter jag inte så mycket kött, men jag tycker det beror på var man äter det och hur det är styckat. Fågel vill jag helst ha genomstekt.

15 juni, 2006 15:11  
Blogger crrly tycker...

Löksoppa låter lite... riskablet med tanke på bröllopsnatten, hihi...

16 juni, 2006 11:41  

Skicka en kommentar

<< Home