08 juni 2006

Bonusbilder















Eftersom inte alla har så perversa böjelser som Lotten och Bästisgrannen, så blir det lite bonusbilder idag. Lilleman behöver friseras lite, men han är rätt söt ändå, tycker jag. Han njuter av vädret, av att få springa ut och in och av att få ligga i gräset och sola.
















Och rhododendron - som ju borde betyda "rosenträd" - blommar. Den börjar nästan se lite risig ut, tyvärr. Vad ska man göra med den? Ska den klippas? Hur?

Dessutom har vi sett en hel del syrenträd på sistone. Mina syrener är buskar, och jag har sett syrenhäckar tidigare, men de här träden är så fina. Hur ska man göra för att få till den här lite tjockare stammen? Och ska man sen klippa av de lägsta grenarna? Trädgården är ett mysterium. Jag skulle vilja säga att odlingsböckerna är rena grekiskan, men faktum är att det är lättare att läsa grekiska än trädgårdsfackspråk!

7Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Igår kunde jag inte kommentera så jag får göra det nu istället. Jag är också mäkta imponerad!
Vilket enormt jobb! Det ser ut som om det kan ta ett tag att bli klar med bygget? Ni är jätteduktiga!

08 juni, 2006 11:23  
Blogger qi tycker...

Vilken jättemysig hund ni har! Jag tycker inte att han behöver friseras, men han kanske tycker det är för varmt att springa omkring med all pälsen?

Håller med salt, jag är imponerad av era rördragningar!

09 juni, 2006 17:26  
Anonymous Anonym tycker...

Sluta bygga, börja blogga!
;) Skämtar bara, saknar bara nåt nytt att läsa härinne, för som du blir varse om du besöker min blogg så har jag trååååkigt!

09 juni, 2006 22:55  
Blogger den blyga tycker...

Jag försöker svara på frågorna.
När det gäller syrener tror jag det är en sortfråga.
Det finns den vanliga Syringa vulgaris "bondsyren" men även s.k. ädelsyrener Läs mera
Bergianska trädgården
När det gäller rhododendron fick vi faktiskt av Kjell Lundmark ( Se andra bilden min blogg 5 juni) reda på att rhododendron skall beskäras UNDER blomningen. Han hade varit på kurs i England!
När det gäller trädgård gäller ju " och så håller man på så där i 200 år" för bästa resultat!

10 juni, 2006 07:45  
Blogger den blyga tycker...

Det blev tydligen något fel på länken.
Klicka på Bergianska trädgården
Klicka på Om trädgården.
Längst ner till höger står syrener - klicka där och Du kan läsa om syrener.
Personligen tycker jag man INTE ska ha för mycket syrener - de är underbara i 3-4 veckor - sedan mest mörka och skräpiga.
Man kan njuta av grannarnas syrener - och plantera fläder(se min blogg i dag) och äppleträd - så har man litet sysselsättning även senare under året.
Ett äppleträd ger ju inte så mycket frukt förrän efter ca 10 år - men blommar ju vackert innan dess.

10 juni, 2006 07:53  
Blogger Elisabet. tycker...

Vad är det för hund? Jag har en väninna som föder upp lagotto-hundar ..., ja, nåt sånt?
Den påminner om en sån.

11 juni, 2006 20:45  
Blogger bästisgrannen tycker...

Ja, lite perversa böjelser har vi, men ... jag älskar hundar och blommor. Din hund är jättefin. Det tycker nog Lotten också, men hon är allergisk och försöker undvika att visa att hon innerst inne ääälskar djur.

12 juni, 2006 21:49  

Skicka en kommentar

<< Home