24 maj 2006

Byråkratlogik

Disclaimer: Detta är en gnällblogg! Consider this a warning.

Jag tog examen i januari, och är sedan dess arbetslös/arbetssökande/arbetsfri, med långtgående planer på ett eget företag. Under tiden får jag a-kassa. Men jag har jobbat för mycket, så jag får bara hälften av grundbeloppet. Nu erbjuder arbetsförmedlingen mig ett starta eget-bidrag - samma summa som min a-kassa i sex månader. Men eftersom de inte tror att jag kommer att tjäna så mycket det första halvåret så får jag bara halvt bidrag. Logik! Jag har jobbat för mycket och tjänar för lite, så därför får jag bara en fjärdedel av lägstabeloppet. Jag är tacksam för det lilla - alla pengar är bra pengar, men 1500 kronor i månaden kommer man inte så himla långt på...

3Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Det roliga är att en del verkar tro att alla arbetslösa lever nån slags lyxtillvaro och badar i ersättningspengar.

24 maj, 2006 12:34  
Blogger den blyga tycker...

Sorry.
Se min blogg: Lantpaus.

Även denna viktiga diskusson måste jag lägga åt sidan - naturen kan inte vänta.

24 maj, 2006 12:35  
Blogger aequinoxia tycker...

Jag förstår inte heller det, Lalandakid. Visst, hade jag varit ensamstående hade jag väl varit berättigad till bostadsbidrag och socialbidrag, men jag kan inte tänka mig att det hade varit något lyxliv, precis...

Och Den Blyga - jag saknar dig och din insikt och din erfarenhet, men visst förstår jag. :-) Jag finns kvar när du har tid igen.

24 maj, 2006 13:47  

Skicka en kommentar

<< Home