11 maj 2006

Om arv och miljö


Ohhh. Inlägget den nionde maj var tydligen mer kontroversiellt än jag trodde. Som jag brukar flyttar jag upp diskussionen för att den inte ska begravas i en kommentardel folk har slutat kolla.

Olle drog paralleller till djurvärlden, och du har säkert rätt, Olle, biolog som du är. Men jag vill trots allt hävda att det finns en skillnad mellan människor och andra arter. Vi har ett kulturliv som inte är många andra djurarter förunnat - och det är inte lätt att säga vad som är arv och vad som är miljö.

Dessutom är det så att vad som kategoriseras som manligt respektive kvinnligt varierar i tid och rum. Detta talar för att det är något inlärt, inte något statiskt som är medfött och ofrånkomligt.

Sen är det också så - som jag redan har skrivit tidigare - att ingen forskare är objektiv. H*n har en tendens att tolka det h*n ser utifrån sina egna erfarenheter och referensramar. Detta är inget nytt, inget kontroversiellt, utan har konstaterats i antropologin, sociologin och biologin, med flera discipliner.

Jag säger inte att det *är* på det ena eller andra viset, men jag hävdar bestämt att vi inte kan veta. Vi kan inte separera nature och nurture och bevisa något empiriskt. Vi kan inte ställa oss utanför oss själva och se objektivt på vår omvärld.

Och egentligen tycker jag inte att det spelar någon större roll. Låt alla människor mötas som individer istället för att filtreras genom en konstgjord könsdikotomi som egentligen inte gör något mer än begränsar oss.

P.S. Sentenser - du frågade mig om ett datum. Här är en ledtråd!

11Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Ska man blanda in djurvärlden så kan man ju titta på flera roliga arter: bl.a de tvekönade och de som byter kön spontant.
Clownfisken lär vara en sån sort. Det finns en hona på flera hannar och när hon dör så byter den största hannen kön och sköter äggläggandet. Att det är den största bland karlakarlarna som blir hona lär väl tyda på att det är lite status att vara kvinns? ;)

Fast inte vet jag om beteendet i övrigt kan sägas vara typiskt manligt eller kvinnligt. Jag hör gärna vad biologerna har att säga först.

12 maj, 2006 08:54  
Anonymous Anonym tycker...

Förresten: om jag beter mej som ett hanlejon, betyder det att jag är hane?
Apropå Olles kommentar.

De som äro övertygade om distinkta skillnader mellan det manliga och kvinnliga könet kan väl lista dem här? Så kan vi lägga ner diskussionen sedan, för vad ska man säga efter överväldigande och entydiga bevis?

12 maj, 2006 09:02  
Anonymous Anonym tycker...

Och slutligen, till dej aequino - det var en usel ledtråd! Hur ska jag tolka den bilden är det tänkt?

12 maj, 2006 09:04  
Blogger aequinoxia tycker...

Nejnejnej! Här ska inte läggas ner någon diskussion! Vad ska jag då göra med resten av mitt liv? ;-)

En usel ledtråd? Jo, du ska tolka bilden som så att du ska lista ut vilken gata och vilken stad den föreställer. Efter det är det rätt lätt. ;-) Annars kanske det kommer en ledtråd till.

12 maj, 2006 09:07  
Blogger aequinoxia tycker...

Om man tror att kön är performativt så visst - beter du dig som en hane så *är* du en hane. :-)

12 maj, 2006 09:42  
Anonymous Anonym tycker...

Okej, nästa ledtråd tack! :/

14 maj, 2006 13:39  
Blogger den blyga tycker...

Jag citerar Fritjof Nilsson:

Va´han ska bli förvånad!

(Svar till en som förnekar livet efter detta!)

15 maj, 2006 18:48  
Blogger aequinoxia tycker...

Jag föredrar nog Sokrates sätt att se på livet. "Allt jag vet är att jag ingenting vet."

15 maj, 2006 19:44  
Anonymous Anonym tycker...

Giv mig en fast punkt och jag skall rubba världen.

Kaos är inte alltid granne med Gud!

Förresten var vi vid Gärdslösa kyrka i söndags.

16 maj, 2006 11:52  
Blogger aequinoxia tycker...

Jag diggar dig, Blygis. :-) Gärdslösa kyrka ser trevlig ut. Själv har jag inte varit på Öland på över tio år...

Den vackraste kyrka jag har varit i är nog katedralen i Chartres.

16 maj, 2006 12:18  
Anonymous Anonym tycker...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»

26 maj, 2006 15:57  

Skicka en kommentar

<< Home