11 maj 2006

Böcker och beröm

Skolfröken-Lotten kom med en ny uppgift idag. Berätta om "beröm ni har fått och som ni aldrig kommer att glömma". Eftersom jag är en lydig groupie så ställer jag såklart upp. Precis som Lotten säger är det lättare att minnas negativ kritik, men ibland fastnar något positivt också. Jag har vid ett flertal tillfällen (jo, faktiskt) fått höra att jag är duktig, kunnig och har en trevlig högläsningsröst, men det beröm som har fastnat allra mest är femton år gammalt eller så.

Jag gick på högstadiet och var allmänt bortkommen och tillbakadragen. Mina omdömen och betyg var bra, men jag var väldigt osäker på vad jag kunde och visste och klarade av. Jag hade en svensklärare som jag var oerhört förtjust i samtidigt som svenska var ett av mina favoritämnen. En dag skulle vi skriva en novell. Av någon anledning läste läraren min medan jag väntade - om hon gjorde det med alla eller om det bara blev så minns jag inte. Men jag minns att jag tog lite illa upp när hon log medan hon läste. Det var ju inte meningen att det skulle vara roligt, och det sade jag också. Hon svarade att hon förstod det, men att hon log för att det var så bra skrivet. Sen fortsatte hon med att berätta *vad* det var som var så bra, och vad jag på något ställe hade kunnat göra ännu bättre. Jag har alltid gillat att skriva, men det var den läraren, i det ögonblicket, som fick mig att tro att det inte bara var slöseri med tid.

När jag slutade nian fick jag en bok av henne - Sven Delblancs Ifigenia. Brukar svensklärare ge bort böcker, förresten? När jag slutade ettan på gymnasiet fick jag Sonja Åkessons samlade dikter, och när jag tog studenten fick jag James Joyces A Portrait of the Artist as a Young Man.

7Debattinlägg:

Blogger Lotten Bergman tycker...

Hm. Mina svensklärare har inte varit överdrivet förtjusta i mig. Jag minns fröken Astrid Olsson, som väckte mig under en lektion och magister Rickard Wahlberg, som fick mig att byta gymnasielinje. Det fanns fler, men ingen har då gett mig någon bok.

Men matteläraren! Av honom fick jag en bok!

11 maj, 2006 13:39  
Anonymous Anonym tycker...

Jag fick premium i biologi jag fick när jag gick ut gymnasiet (Olympiaskolan i Helsingborg 1982): ett års medlemskap i Svenska Naturskyddsföreningen. Det är jag fortfarande stolt över. (Och jag är fortfarande medlem.)

11 maj, 2006 20:01  
Blogger aequinoxia tycker...

Grattis! :-)

Jag fick premium i latin. Är man en nörd så är man.

11 maj, 2006 21:04  
Blogger Lotten Bergman tycker...

Latin! Det är det sorgligaste kapitlet i min utbildningshistoria: jag läste inte latin eftersom ... (nu drar jag efter andan) läraren luktade illa.

Jag är fruktansvärt ledsen för detta idiotbeslut.

12 maj, 2006 20:33  
Blogger den blyga tycker...

Lotten:
Det är aldrig för sent:
Tore Jansson har skrivit en bok "LATIN" som kompenserar mycket för icke latinare.
Jag TROR OLLE har den - annars kan jag ta med den 25 maj!

15 maj, 2006 18:43  
Blogger aequinoxia tycker...

Oh ja!!! Tore Janson är en av mina idoler! Han och Alf Henrikson har lärt mig så mycket.

15 maj, 2006 19:45  
Anonymous Anonym tycker...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

26 maj, 2006 15:57  

Skicka en kommentar

<< Home