04 maj 2006

Synergi och internetgemenskaper

En vis kvinna sade till mig för inte så länge sedan att det viktigaste i livet är tillit och tillhörighet. Om man har tur föds man in i en fungerande gemenskap, blir bemött och sedd för den man är. Omtänksamhet, godhet och kärlek i denna gemenskap födder tillit. Så enkelt, så självklart, men precis så sant är det ju. Denna kommentar fick jag i samma veva som jag kom hem från ett terapisamtal där vi diskuterat min stora "knut" - nämligen att jag inte passar in. Att jag aldrig någonsin har passat in. Ibland faller saker på plats nästan av sig själva, och ibland sker sådana sammanträffanden att man knappt tror det är möjligt.

Är det så enkelt, kanske? Att jag aldrig har känt tillhörighet, alltid har varit annorlunda, och att det är det som har orsakat allt annat? Att så mycket av det jag har gjort har varit en strävan efter gemenskap och identifikation? Men då kommer ju nästa problem. Hur sjutton löser jag det här? Redan som liten insåg jag att det var jag som stack ut, att det var mig det "var fel på", men redan då visste jag att jag varken ville eller kunde ändra mig. Som Askungens systrar som högg av sig häl och tår skulle jag blöda för mycket om jag försökte. Och kunde jag inte ändra mig när jag var åtta kommer jag inte att kunna göra det nu.

7Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Fast när jag pratat ed folk som verkligen varit såna som jag avundats, som varit mitt i smeten medan jag stuckit ut som fanken, så har jag fått höra att de känt sig lika udda de med.
I många sammanhang spelar man nog tillhörighet, som i skolan exempelvis. Ibland spelar man så bra att alla går på det.

Kanske är det därför man gör så stor sak av tvåsamheten, för att man äntligen hittat nån man känner igen sig i, nån man känner samhörighet med.
Jag känner mej som en vilsen pusselbit på ett schackbräde. Jag hör inte till någon eller något.

04 maj, 2006 16:44  
Blogger aequinoxia tycker...

Jo, delvis håller jag med dig. Många spelar nog som du säger tillhörighet för att livet blir lättare och roligare då. Jag har också pratat med gamla skolkompisar och fått det intrycket. Men samtidigt är det inte på samma plan. De flesta har trots allt haft sin plats, känt samhörighet med sin grupp och även om tillhörigheten har varit artificiell har den i alla fall funnits där. Jag har aldrig haft den. Inte i skolan, inte i min familj, aldrig. Förrän nu.

Att detta är anledningen till tvåsamhetshajpen låter väl rimligt. Jag tror att det är en drivkraft det där med att passa in och höra ihop med.

05 maj, 2006 06:57  
Blogger den blyga tycker...

Jag har inte haft tid med varken min egen eller andras bloggar - "Stängt mellan hägg och syren" - har vi utvidgat till HELA maj.
I morgon slår t.ex boken ut - den går efter ljuset - inte värmen som björkarna.

Jag har därför i skrivande stund inte tid att formulera något värdefullt - återkommer!

Det här är en VIKYIG diskussion !

Det är inte kört för att det blev fel från början - "Coping" - Konsten att gilla läget.
Håll ut!

05 maj, 2006 11:57  
Blogger aequinoxia tycker...

Jag vet inte hur hägg ser ut, men syren blommar inte... Liljekonvaljerna blommar inte heller, men vitsipporna är i full gång. Och den där gula busken vad det nu kan vara. :-) Jag är så kass på växtlighet, tyvärr. Men det är fint när det blommar.

Jag tycker förstås att det här är en intressant diskussion, så jag hoppas att du återkommer. :-)

Och konsten att gilla läget är bra mycket lättare så här års...

05 maj, 2006 12:53  
Anonymous Anonym tycker...

Forsythia heter gula busken. :)

06 maj, 2006 10:20  
Blogger aequinoxia tycker...

Oj! Tack! Jag som trodde att jag skulle vara tvungen att leta fram digitalkameran, ladda batterierna, ta ett foto och lägga ut det här innan jag fick svar på vad den gula busken kunde tänkas heta. :-)

07 maj, 2006 08:29  
Blogger den blyga tycker...

Nu BÖRJAR jag komma litet i fatt, bara för att halka efter i slutet av veckan igen...
Då vi ska till Öland för min kära svågers 70-årsdag.

Slit och släp...

"... Redan som liten insåg jag att det var jag som stack ut, att det var mig det "var fel på", men redan då visste jag att jag varken ville eller kunde ändra mig..."
1. Vi börjar med det positiva
...redan då visste jag att jag varken ville eller kunde ändra mig..."

Ja, visst! Även JAG var ett UDDA barn.
Jag hade ju förmånen att få oerhörd stimulans och bekräftelse framför allt från min FAR, men i skolan, i scouterna etc passade jag dåligt in - flickläroverk och flickscouter gubevars..

Jag minns, jag var ju äldre än åtta, kanske 11 hur jag gick och grät nere vid havet - men kom fram till just det:
" jag varken ville eller kunde ändra mig..."
Eller snarare - jag var inte BEREDD att ändra mig för att bli accepterad.
Jag tänkte inte i termer att det var något fel på mig - men det var ju så uppenbart att det som var viktigt för mig var negativt provocerande för mina klasskamrater.
Jag har alltid varit intresserad av natur, kroppsrörelse, läsa och lära, söka tillvarons innersta väsen - gruvligt uttråkad av att fnittra och skvallra, prova nya frisyrer eller läppstift...

Det du gör gör fullt och helt icke styckevis och delt.

På 70-talet - efter -68 blev det ju nästan tabu att tala om OLIKA begåvningsprofiler - alla var lika ,ingen skillnad på pojkar och flickor - alla skillnader var bara miljö och socialpsykologisk påverkan.
" Den marxistiska människan " skulle gubevars frammanas. Jag var läkare på dagis och såg hur förkolelärare, i all välmening faktiskt, försökte tvinga litet reserverade, inbundna nördtyper att bli mer "sociala" - som stackars Jan Myrdal som inte fick leka med tåg utan skulle virka grytlappar .

Då fick jag tag på Sveriges första lärobok i barnpsykiatri av Anna Lisa Annell "Elementär barnpsykiatri". Hon blev vår första professor i detta ämne redan på 50-talet.

Det var första gången jag stötte på en diskussion om BEGÅVNINGENS påverkan på beteendet!

Vi hade ju en diskussion om Anna Maria Lenngren och jag framhöll dikten POJKARNA där hon påpekar "latensen" dvs tiden mellan 7-10 år då barn inte är fördomsfulla. Sedan kommer prepuberteten och uppfattningen av EGOT.

Så skriver då AL Annell:
Överbegåvade och Underbegåvade barn är båda lika avvikande från sina jämnåriga och passar inte in. De söker sig ofta till VARANDRA.

De överbegåvade barnen begriper så småningom SJÄLVA vad det beror på!...

På detta 70-tal var ju våra egna söner i 10-14 års ålder.
De blev gravt understimulerade i enhetsskolan - lekte hellre med varandra än jämnåriga..
Det är den process som inleddes då som vi ser de yttersta konsekvenserna av nu!

Redan på på 70-talet varnade JAN Myrdal ,av alla, för att Lgr 68 var djupt odemokratisk! Genom att ta bort, läxor, lappskrivningar och betyg är det de begåvade barnen från ICKE studievana familjer som överges i sin möjlighet till förkovran.

Ja, det här blev ju långt...

Men det är inte fel att vara ANNORLUNDA, det är ju att vara " icke vulgär".

Ja, nu får jag sluta - fortsättning följer!

07 maj, 2006 16:25  

Skicka en kommentar

<< Home