28 april 2006

De vackraste kvinnorna på vita duken - del 4


Elisabet har samlat in filmtips på sin blogg. Eller närmare bestämt olika bloggares film-tio-i-topp. Jag var självklart med och lekte. Var jag den enda som inte hade en enda film på min lista som någon annan hade på sin? En film som många nämnde som jag faktiskt funderade på var Amelie från Montmartre. Le fabuleux destin d'Amélie Poulain. Jag är väldigt förtjust i den här filmen, och det var mest en slump att den inte kom med på min lista.

Dessutom har de tidigare tre inslagen i den här serien något gemensamt, och jag ville bryta den trenden. Så, je vous présente Audrey Tautou.


Hon föddes den 9 augusti 1978 i Beaumont i departementet Puy-de-Dôme i Auvergne i franska Centralmassivet. Puy-de-Dôme är ett av de ursprungliga 83 departement som skapades under Franska Revolutionen och är döpt efter en vulkan. Högst uppe på vulkanen Puy-de-Dôme upptäcktes 1873 ett galloromanskt Merkuriustempel.

1999 var Audrey Tautou med i Jeunes Premiers på Canal Plus och blev upptäckt av Parisregissören Tonie Marshall. Hon fick en roll i Vénus Beauté, och 2000 vann hon pris som mest lovande unga skådespelare. 2001 blev hon internationellt känd genom just sin roll som Amélie Poulain och 2005 spelade hon in sin första Hollywoodfilm. Om knappt en månad får vi se henne mot Tom Hanks i Da Vinci-koden där hon spelar Sophie Neveu.

Gillar man Audrey Tautou ska man inte missa Un long dimanche de fiançailles.

Och gillar man Amélie från Montmartre så ska man inte missa att gå och titta på hennes café när man kommer till Paris. Och märk väl att jag skrev *när*, inte *om*.

2Debattinlägg:

Blogger Ica tycker...

vi fick inte vara för söta eftersom vi skulle umgås med "farliga invandrare" med "sned kvinnosyn" och "total brist på respekt för tjejer".... typ

28 april, 2006 11:34  
Anonymous Anonym tycker...

ica- respekterar de osöta flickor bättre då?

aeosv- så skulle jag vilja se ut, om man fick välja.

28 april, 2006 18:55  

Skicka en kommentar

<< Home