16 maj 2006

Om konsten att läsa och skriva

Den nittonde april skrev Helena om bokcirklar. Jag har funderat över fenomenet sedan dess. Jag har varit med i tre olika försök till bokcirklar som kollapsade efter första eller andra boken. Det var i och för sig ett tag sedan, men ändå... "Alla" andra får det ju att funka. Är det mig det är fel på? Eller var det studentlivet som omöjliggjorde det hela? Nåja, det är inte det jag har funderat mest på den senaste tiden.

Om det finns läsecirklar borde det ju finnas skrivarcirklar. Jag har aldrig hört talas om någon, men det betyder ju inte att det inte finns. Det hade väl varit jättekul. Istället för att bestämma en bok som alla ska läsa till nästa gång kan man bestämma ett tema, eller en genre eller nåt. Typ att skriva inledningen till en deckare, fyra sidor om något man är rädd för, en kort pjäs, ja, precis vad som helst. Och så träffas man och läser högt och diskuterar och kommer med konstruktiv kritik. Utan att ha något mål med det hela förstås, förutom att utvecklas i sitt skrivande. Kanske till och med att man lägger till någon litteratur på området. Det finns väl massor av skrivhandböcker - man kan läsa ett kapitel om hur man skriver roligt, ett kapitel om grammatik och stavning och skiljetecken och så vidare.

Nu återstår det ju bara att ragga folk till den här blivande skrivarcirkeln, och det är väl inte det lättaste!

Sentenser: Hur går det med ledtrådarna? :-)

10Debattinlägg:

Blogger Översättarhelena tycker...

Bra idé! Vanliga kurser finns ju, men det blir ju inte riktigt samma sak.

16 maj, 2006 08:20  
Blogger aequinoxia tycker...

Nej, det är ju inte det. Tyvärr. Jag får väl nöja mig med att sitta ensam framför datorn och skriva för byrålådan. Eller hårddisken. :-)

16 maj, 2006 12:21  
Anonymous Anonym tycker...

Jag skulle jättegärna gå en skrivarkurs och lära mej skriva "på riktigt".

Det finns ju grupper på nätet som skriver efter ett givet tema, men det är inte samma sak. Där diskuterar man på sin höjd innehållet men inte formen, och syftet är inte annat än att få hjälp när inspirationen tryter.

Jag kan inte komma till nån annan slutsats än att du fyller på en onsdag, men vilken? Om jag sjunger för dej imorgon, är jag ute och cyklar då?

16 maj, 2006 19:29  
Blogger aequinoxia tycker...

En skrivarkurs hade förstås inte varit fel det heller...

Och har du listat ut ledtråd nummer ett än? ;-)

16 maj, 2006 19:58  
Blogger Översättarhelena tycker...

Vad sägs om deckarskrivarkurs i Istanbul? Se Orden runt. Tyvärr har den redan varit, men det blir kanske en nästa vår igen. Jag och en läsecirkelkompis funderar på att åka.

16 maj, 2006 22:31  
Blogger aequinoxia tycker...

Jo, jag tittade på den och funderade. Men det kostade för mycket pengar för mig just nu. När jag är välbetald och rik så sticker jag direkt! :-)

17 maj, 2006 09:14  
Blogger Elisabet. tycker...

Nu känner jag likadant här inne ..., haha .. att ni pratar som om ni vore gamla vänner och jag kanske inte vågar skriva ..,-)

Jag gör det ändå.
På 90-talet gick jag en skrivarkurs, vi var kanske 10 personer .. å, så hemskt! Vilken prestationsångest!
Aldrig har jag kunnat skriva så lite ..., men säkert lärde vi oss nånting ..-)

17 maj, 2006 09:50  
Anonymous Anonym tycker...

Jag ser liksom inga avslöjande detaljer i bildgåta 1, hade bilden gått att förstora så kanske...! Men jag är kanske inte tillräckligt berest för att känna igen mej ändå.

17 maj, 2006 09:50  
Anonymous Anonym tycker...

Hallå Vivan! *vinkar* Vi "postade" precis samtidigt!
Så bra som du skriver så har du antingen lärt dej massor på skrivarkursen eller så är du en naturbegåvning!

17 maj, 2006 09:54  
Blogger aequinoxia tycker...

Tur att du är modigare än jag då, Elisabet. :-)

Och sentenser - jag kan väl avslöja bildgåtan. Den första bilden föreställer paradgatan Karl Johann i Oslo.

17 maj, 2006 10:36  

Skicka en kommentar

<< Home