12 maj 2006

De vackraste kvinnorna på vita duken - del 5


Tidigare i den här serien hade jag ju problem med att hitta ett bra foto. Det har jag fortfarande, men detta får duga. Ni vet ju hur hon ser ut, allihop, eller hur?


Suzanne Alexandra Maria Reuter föddes i Stockhom den 14 juni 1952 och växte upp framförallt i Göteborg, delvis backstage på Stora Teatern. Hon är utbildad vid Scenskolan i Göteborg och gjorde tevedebut 1978 i Magnus&Brasse-serien Skyll inte på mig. Under en tid gjorde hon inte så mycket väsen av sig. Hon gifte sig med Tomas Pontén 1987 och var bland annat hemma och var barnledig med sina tre söner. Karriären tog riktig fart under 1990-talet via Lorry och Rederiet, och så småningom Svensson, Svensson. Hennes specialitet är att vara bitsk och bitchig, samt att driva med uppblåsta auktoritetspersoner.

Även om hon är mest känd för sina tevekomedier så är hon mångsidigare än så. Hon har gjort scenframträdanden, bland annat Hotelliggaren på Chinateatern i Stockholm och Vem är rädd för Virginia Woolf på Lorensbergsteatern i Göteborg.


Och vad gäller foton... Om det är någon som kan hitta något bra på Anne-Marie McDonald eller Lotta Lejdström - skicka en länk till mig!

3Debattinlägg:

Blogger Översättarhelena tycker...

Liten men söt bild på Ann Marie MacDonald
Ännu en bild, väldigt söt men inte helt likt väl?

15 maj, 2006 21:45  
Blogger aequinoxia tycker...

Oj. Tack!!! Jag har gjort dålig research. Jag får ursäkta mig med att jag inte brukar börja med det förrän jag vet att jag har ett bra foto. Det första var väldigt bra.:-) Även om det inte är så hon ser ut i filmen jag är väldigt förtjust i, så är platsar hon ju fortfarande i min serie.

16 maj, 2006 07:42  
Anonymous Anonym tycker...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

26 maj, 2006 15:29  

Skicka en kommentar

<< Home