18 maj 2006

Vilda äventyr på Österlen

Tack så mycket för alla grattiskommentarer! :-) Galna hustrun är mycket riktigt kräfta, sentenser. Born on the fourth of July, no less. Hurså? Och anledningen till att hon var uppe så tidigt, Magnus, är att hon brukar gå upp så dags. Jag brukar ligga och dra mig till halv sex eller så. Nu hade hon tagit ledigt, men vi åt frukost i vanlig tid i alla fall. Hon ville väl överraska mig. Cecilia - har Lotten *uppmanat* dig att gratta mig? :-) Nog för att hon brukar kunna peka med hela handen, men...

Dagen var bra. Solen sken men det var inte alltför varmt. Hundar och vattenflaskor lastades in i bilen och vi gav oss iväg. Tyvärr fick jag inte med mig kameran så ni får klara er utan bildbevis. Första anhalten var Ystad. Vi tittade på hus och gränder och folk och båtar. Därifrån körde vi kustvägen förbi Kåseberga. Vi körde inte ner till hamnen - det får bli en egen utflykt senare i vår, som traditionen bjuder. Vi stannade däremot till vid havet i Löderup. Stora hunden ville så gärna bada, men en blöt och sandig hund var inte vad vi ville ha i baksätet resten av dagen... Vi var ner vid hamnen i Skillinge och tittade på en jättefin tvåmastare och körde sedan genom Brantevik på väg till Simrishamn. Dit får vi nog återkomma - hade kunnat tillbringa mer tid där. Hamnen var jättefin och påminde på något konstigt vis om hamnen i Honfleur. Sedan körde vi genom Baskemölla och upp till Stenshuvud. Båda hundarna tyckte det var roligt att gå i skogen och klättra på stenarna. Stora hunden har varit med till Kullaberg ett par gånger och älskar att hoppa mellan stenar och klippor. Södra huvudet hade fin utsikt, östra bättre och från norra huvudet var det helt fantastiskt. Jag har inte varit där sedan jag var liten. När vi hade kommit ner stannade vi till och drack päronsoda och åt småkakor på Café Annorlunda tillsammans med en busslast småländska pensionärer. Vi hann också med att besöka Kungagraven i Kivik innan vi åkte hem genom Brösarps backar. En härlig och rolig dag.

Nästa utflykt kommer nog att bli till Sofiero när rhododendron blommar.

7Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Jag var ju tvungen att visa mej lite på styva linan eftersom jag var så trög vad gällde dina bildledtrådar. Kul att jag hade rätt om din fru så jag slapp skämmas! ;)

Låter som ni hade en skön dag!
Jag hade ju ingen aning om var i världen du faktiskt bor, men eftersom du verkar finnas nära Ystad hoppas jag att vi ses på Elisabets bloggarpartaj! Det låter väl bra?

18 maj, 2006 10:00  
Blogger Översättarhelena tycker...

Det var faktiskt jag som uppmanade till gratulationer i kommentarerna på Lottens blogg! Själv har jag ju sisådär tjugotre läsare, så jag tänkte att det var effektivare där.

18 maj, 2006 10:50  
Blogger Elisabet. tycker...

Om Österlen hette Provence ... så skulle hela världen komma hit. Eller dit. Ystad är ju inte riktigt där.
Det är som paradiset, tycker jag.
Efter 13 år i Skåne har jag ännu inte upphört att FÖRUNDRAS. (Ja, över all skönhet).

18 maj, 2006 10:51  
Blogger aequinoxia tycker...

Tack, Helena! :-)

Skåne är underbart. Det ska mycket till för att jag ska flytta härifrån igen. Just nu bor vi bra och praktiskt, men vi pratar en del om var vi skulle vilja bo om vi inte behövde tänka på pengar eller pendelavstånd. Eller var vi ska bygga vår stuga när huset är klart.

Är du astrologiskt kunnig, sentenser? Det var ett tag sedan jag träffade mina häxvänner... Vi hade en härlig dag, och nej, så himla långt har vi inte till Ystad.

18 maj, 2006 11:10  
Anonymous Anonym tycker...

Nehehej då jag har inga specialkunskaper. Jag vet hur oxen är och vilka tecken som är kompatibla med oxen, det är i princip allt. Så har jag en syrra som är typiskt lejon och hon är väl lite mer insatt. Hon har haft en karriär som tarotspådam dessutom. Så hon är både häxa och bridezilla! ;) Shhh sh sh.

18 maj, 2006 12:07  
Blogger Karin tycker...

Grattis i efterskott! :)

18 maj, 2006 16:29  
Blogger Cecilia N tycker...

När du far till Sofiero, kan du njuta lite åt mig också?

Låter som en skön dag häromdagen. Här är det bara kallt...

20 maj, 2006 10:44  

Skicka en kommentar

<< Home