16 januari 2008

Är vi säkra på att ett plus ett är två?

Varför bloggar jag inte? Är det för att jag:

1. helt har tappat all humor, all fantasi och i princip all tankverksamhet över huvud taget?
2. jobbar för mycket?
3. har blivit kroppsinvaderad av en utomjording?

Är det en blandning av flera alternativ? Eller kanske all of the above. Eller, hemska tanke, har jag redan tänkt allting som går att tänka?

Kan tankar ta slut? Finns det en gräns för det mänskliga vetandet och kunnandet, eller finns det alltid nya, fräscha tankar att ta till? Nytt för mig, ja, eftersom jag egentligen inte kan särskilt mycket, och ju mer man kan, desto mer har man att filosofera över, men nytt för mänskligheten? Och nej, jag menar inte uppfinningar. Vem tror på allvar att det inte finns mer att göra, mer att skapa?

Så vad menar jag då? Ja, den som det visste.

Häromdagen var det 100 år sedan Simone de Beauvoir föddes. Hur är det med hennes tankar? Hur relevanta är de egentligen för oss i dag? Bara som bas för det som kom efter, eller har de något att säga oss fortfarande?

Och så den största frågan av dem alla. Varför kan jag inte vara rolig, läsvärd, tankeväckande och intellektuell? Eller åtminstone något av detta.

5Debattinlägg:

Blogger ajja tycker...

Är det nu man säger grattis till dig och frugan?


(Hoppashoppashoppas:)

16 januari, 2008 13:04  
Blogger aequinoxia tycker...

Nej, tyvärr, Ajja. :-(

Jag tänkte inte ens på att rubriken kunde tolkas så.

17 januari, 2008 08:00  
Anonymous Anonym tycker...

Åh...
jag trodde också!

17 januari, 2008 21:37  
Anonymous Anonym tycker...

Jag med...

18 januari, 2008 15:23  
Blogger den blyga tycker...

Jag trodde ingenting - skulle bara kolla att DU INTE hade bloggat efter den 29/9 - och så HADE Du det!

Kollningen berodde på att jag håller på att skicka ett mejl till Dej!

21 januari, 2008 12:54  

Skicka en kommentar

<< Home