22 juli 2007

Och vad ska jag göra nu, då?

Återigen är det dags att komma ut ur garderoben. Jag är...ett dåligt Harry Potter-fan. Först klockan elva i förmiddags stod jag i bokhandeln för att hämta ut de två ex jag hade förhandsbeställt. Ja, ett till mig, och ett till kära hustrun, förstås, så vi skulle slippa slåss om saken. Därefter handlade vi, åt lunch, körde hem, badade hundarna och körde igång tvättmaskinen innan vi slog oss ner med varsin bok.

Och nu är den slut. Nu är *det* slut. Jag är i princip mållös. Vilka är mina första reaktioner då? Jo, i korthet:

1. De som säger att detta är en barnbok har uppenbarligen inte fattat någonting.

2. De som säger att Harry Potter är ett djävulens verk har inte heller fattat någonting.

3. Minerva McGonagall är AWESOME! Jag har gillat henne från första början, men alltså. Vilken brud!

4. Intertextualiteten. Dan Brown, anybody? Sagan om ringen?

5. Nog för att "The Order of the Phoenix" var lite pratig emellanåt, men här var det på sina ställen skuret ganska brutalt.

6. There is no number six.

7. Epilogen. WTF?!

6Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Håller med helt och hållet. Det fanns många tillfällen då jag tänkte "Sagan om ringen" (my preciousss), "Star Wars" (vi är som bror och syster...), "Kung Arthur" (bara en SANN Gryffindor kan dra svärdet), "Matrix" etc.

På det hela taget... vet jag faktiskt inte om jag tyckte om boken eller inte. Epilogen suger, det kan vi enas om. Men resten? Det känns lite snopet faktiskt. Jag får nog analysera lite till.

/Trin

22 juli, 2007 14:18  
Blogger nylsa tycker...

jag får väl komma ut som ett mkt sämre potter-fan. Läste och gillade i början, men insåg nu när allt skrevs om bok nr 7 att jag bara läst t o m fyran. Så idag var jag och shoppade de tre sista i serien. Här ska Potterläsas när semestern väl kommer.

tack för alla tummar och hopp i min blogg, det värmer!

kram

23 juli, 2007 20:09  
Blogger riksomengris tycker...

den är inte lite långdragen... tyvärr; snor rätt mycket från handlingen

02 augusti, 2007 00:41  
Anonymous Anonym tycker...

För att inte tala om likheter med Jesus. Död och återuppstånden, frälsare ...
Men ni måste väl erkänna att det var svårt att släppa boken. Epilogen hade vi kunnat fantisera om själva, förstås.

03 augusti, 2007 11:06  
Blogger den blyga tycker...

"Och vad ska jag göra nu, då?"
Läs
Kapuscinski

10 augusti, 2007 15:16  
Blogger dracodormi tycker...

Håller med om allt! Jag blir så irriterad på folk som påstår att Harry Potter är en barnbok utan att ha läst något. Epilogen är lite klyschig, men tänker man på att hon skrev den för mångamånga år sedan så kan man nästan ha överseende med det. Resten är ju bra! Minerva är cool, men Dumbledore är min favorit! Jag kan inte förstå hur folk kunde tro att de skulle vara ett par. Men det var förstås innan Rowling outade honom som gay. :)

20 januari, 2008 23:08  

Skicka en kommentar

<< Home