19 juni 2007

Bildad, allmänbildad, utbildad

Jag har fått skriva allmänbildningsprov under två olika anställningsintervjuer. På båda proven var jag den som dittills i företagets och provets historia hade fått bäst resultat. Det ena jobbet fick jag, och mitt rekord stod sig länge. Det andra jobbet fick jag inte, med motiveringen att jag "inte passade in i teamet". Jag är alltså någorlunda allmänbildad, om än med stora, vita lakuner.

Jag har drygt 200 högskolepoäng (ja, jag vet att de gör om systemet nu, men jag slipper lyckligtvis oroa mig för det) i skilda ämnen och discipliner. Jag är utbildad.

Men jag skulle aldrig kalla mig bildad. Min latinlärare på gymnasiet, Lars Rydbeck, han var bildad. Är det på utdöende? Är bildning något som enbart förknippas med belästa äldre människor som kan citera Odysséen? Eller finns det en ny, modern form av bildning?

4Debattinlägg:

Blogger den blyga tycker...

Bildad eller inte - välkommen åter i cyberspace!
Just nu läser jag På resa med Herodotos av Ryszard Kapuscinski - han var bildad han.
eller danned som det heter på dansk

19 juni, 2007 21:00  
Blogger aequinoxia tycker...

Tack, Blygis, men jag är inte riktigt tillbaka. Det är Litha på torsdag och midsommar på fredag. Efter det borde jag komma i balans igen.

Det låter som en intressant bok, men frågan är vad jag orkar, och hinner, med... Du får berätta om den.

20 juni, 2007 09:43  
Blogger Ingela tycker...

Hur ser ett allmänbildningsprov ut? Det skulle vara kul att veta vilken typ av uppgifter det är.

20 juni, 2007 10:13  
Blogger den blyga tycker...

Jag var tvungen att slå upp LITHA
- trivs Du bättre med Aequinoxa?

Konsten att leva - som man i bästa fall blir litet bättre på strax innan man slutar - innebär åtminstone för den moderna människan - att VÄLJA BORT - allt som är möjligt hinns inte med!
För mycket och för litet skämmer allt...

Visst ska jag berätta - jag har börjat litet idag.
Det bästa med Kapuscinski är att hans erfarenheter ligger tidsmässigt parallellt med våra - han är/var årsbarn med den gamle - och så kom han till samma resultat!

20 juni, 2007 15:49  

Skicka en kommentar

<< Home