29 juni 2007

Allmänbildning - vad är det?

Hur ser ett allmänbildningsprov ut?

Jag har som sagt gjort två stycken i samband med jobbintervjuer, och de såg olika ut. Kan det ha att göra med att det gällde två olika jobb? Exempel på frågor som dök upp var:

---------------------

Nämn tio utländska valutor med namn och beteckning, och ge exempel på var de används.

I vilken stad ligger Karlsbron?

Vilket är det viktigaste reciproka pronomenet i svenskan?

Räkna upp alla EU-länderna, med huvudstäder.

Vad använder man för valuta i Hongkong?

Vilka språk talas i Schweiz?

Vad heter landet som ligger mellan Frankrike och Spanien, och vad heter huvudstaden?

---------------------

Detta kan ni allihop, eller hur?

Inför det ena jobbet ingick det dessutom en mattedel. Många tyckte att den var svår, och räknade och räknade. Jag ställde upp en ekvation och löste den. Jag är inget mattegeni, men jag tycker att det är kul med siffror. Jag fick jobbet, och tillbringade sen en del av sommaren med att lära en kollega att räkna ekvationer med x och y. Hon hade tvåa i matte på humanistisk linje, som hon så villigt berättade, men det måste ha varit något fel på läraren, självkänslan eller intresset, för hon lärde sig det på ett kick.

3Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Man blir så nyfiken på vad det var för ett jobb du sökte och fick!

29 juni, 2007 11:30  
Blogger Ingela tycker...

Oj, vilka frågor! Jag går omkring och tror att jag är tämligen allmänbildad, med det vete katten hur jag skulle klara ett sånt där prov.

Mitt huvud är kan hända alldeles för fullt av totalt värdelöst vetande; låttexter från 1968 och framåt, vilka människor i min hemort som är släkt med vilka och annat sånt krafs.

30 juni, 2007 23:28  
Anonymous Anonym tycker...

Usch, jag skulle nog få det knepigt med ett allmännbildningsprov i Sverige nu. EU vet jag oroväckande lite om, t.ex.

12 juli, 2007 11:33  

Skicka en kommentar

<< Home