27 juli 2007

Pippi orsakar moraliskt förfall

Vad är det för fel på min generation? Var det något i vattnet? Någon sorts nedtystad miljökatastrof?

De sextiotalister jag känner har allihop barn och fast jobb (eller i något enstaka fall ett företag som de kan försörja sig på). De åttiotalister jag känner har fast jobb (i några fall en timanställning), och de flesta har barn. De har ordnade liv, ordnad ekonomi, och har framtiden utstakad.

Men vi i mitten, då? Mina sjuttiotalistvänner har projektanställningar och enstaka vikariat, är arbetslösa eller sjukskrivna, eller pluggar. Vi är utbrända, deprimerade, kulturintresserade och kreativa. Visst har några få ett så kallat riktigt jobb, men överlag är det något som "andra" har, inte vi. Vi startar företag och skriver böcker, och jobbar när vi orkar och måste för att betala hyran. Vi tänker för mycket, analyserar för mycket, och blir deprimerade på kuppen.

Vi pratar om barn, planerar barn, vill ha barn. Någon gång, sen. I framtiden. Vi känner oss inte vuxna nog, eller redo.

Vad är det för fel på oss? Fick vi krumelurpiller på dagis?

4Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Här kallas ni "den glömda generationen", men föräldrar som var för upptagna med att vara hippies och bo i kollektiv och med att tycka att barn mår bäst av noll vägledning. Eller "vi" egentligen eftersom det är både 60- och 70-talister som lider av det där. Man sket i oss, helt enkelt, allt i största välmening.

29 juli, 2007 15:27  
Blogger crrly tycker...

Heh. Känner igen mig... Men har Pippi bara sabbat oss 70-talister? 60-talisterna då, bet inte krumelurpillren på dem?

30 juli, 2007 12:20  
Anonymous Anonym tycker...

Vi sket inte ALLS i er... (förorättad fyrtiotalist med sextiotalistbarn).

Men enormt roligt skrivet!

01 augusti, 2007 19:36  
Blogger den blyga tycker...

När det begav sig - som trettiotalist tillhörde jag ju repressionens lakejer - tänkte jag:
Frihet är det bästa ting, som sökas kan all världen kring - för den henne rätt kan bära.... (biskop Thomas 1439)

06 augusti, 2007 21:36  

Skicka en kommentar

<< Home