17 augusti 2007

Jag kommaterar som Selma Lagerlöf.

På sistone har ett vuxentest cirkulerat bland blogg- och forumvänner, och jag har fått veta att jag, mentalt sett, är ungefär tio år äldre än vad körkortet visar. Nu har jag fått bevis för att jag förmodligen är ännu äldre än så.

Just nu läser jag samma bok i två versioner. Dels originalet, Lynne Truss' Eats, Shoots & Leaves. The Zero Tolerance Approach to Punctuation, och dels Eva Halldingers svenska översättning och bearbetning, Komma rätt, komma fel, och komma till punkt. Boken hade väl gått att översätta rakt av, men då hade den kommit att handla om engelsk kommatering, och många av skämten hade försvunnit. Nu har Eva Halldinger använt originalet som inspiration och utgångspunkt, och det är väldigt intressant att jämföra de två.

I kapitlet om det "dugliga kommat" funderar hon över Gösta Åbergs uttalande att svenska skolbarn förr var så drillade i kommateringsreglerna att tio tusen duktiga skolbarn hade kommaterat ett okommaterat utdrag ur Nils Holgersson på precis samma sätt. Sedan återger hon en okommaterad text ur Lagerlöfs Bannlyst, och skriver efteråt att om man lyckades få in x komman i texten så var man på god väg, och "gissningsvis inte under femtio år!" Nåja.

- Jag vill säga dig Joel sade hustrun att om jag som han hade blivit uppfostrad till herreman och helt hastigt hade blivit tvungen att lägga bort mina herremansvanor om jag skulle få lov att äta sådan mat som bjuds här hos oss sen jag hade blivit van vid bättre om jag var dag skulle gå och hjälpa dig med jordbruk och inte hinna läsa en bok om jag aldrig skulle få språka med bättre folk utan bara med ett par gamla dumma ulkar som du och jag så skulle jag gå och vara sur och ond från morgon till kväll och jag tror att det skulle gå på samma sätt med dig.

Hur går det för er? Kommaterar ni som Lagerlöf?

9Debattinlägg:

Blogger Marianne tycker...

12 kommatecken, utan att fundera särskilt ingående. Fast jag tror inte att mina sitter riktigt på samma ställen som Selmas.


Var hittar jag det där vuxentestet, förresten?

17 augusti, 2007 11:12  
Anonymous Anonym tycker...

Ja, var är "facit"?

17 augusti, 2007 11:20  
Blogger Rexxie tycker...

8 kommatecken....

17 augusti, 2007 11:29  
Blogger Rexxie tycker...

...och 12 verkar vara rätt.

Ullah: du kan kolla originaltexten här:

http://runeberg.org/bannlyst/03.html

17 augusti, 2007 11:33  
Blogger aequinoxia tycker...

Marianne: Vuxentestet kan du hitta här.

Ullah, jag tänkte säga att facit kommer i morgon, men nu har ju Rexxie löst det problemet. :-)

17 augusti, 2007 11:41  
Blogger Marianne tycker...

Selma och jag var inte helt överens, även om antalet blev detsamma.

Jag gjorde så här:
Jag vill säga dig, Joel, sade hustrun, att om jag som han hade blivit uppfostrad till herreman, och helt hastigt hade blivit tvungen att lägga bort mina herremansvanor, om jag skulle få lov att äta sådan mat som bjuds här hos oss, sen jag hade blivit van vid bättre, om jag var dag skulle gå och hjälpa dig med jordbruk, och inte hinna läsa en bok, om jag aldrig skulle få språka med bättre folk, utan bara med ett par gamla dumma ulkar som du och jag, så skulle jag gå och vara sur och ond från morgon till kväll, och jag tror att det skulle gå på samma sätt med dig.

17 augusti, 2007 11:42  
Anonymous Anonym tycker...

Tack både Rexxie och Qnoxa! Jag var tyvärr inte riktigt överens med Selma jag heller, men gråter inte för det.

18 augusti, 2007 00:26  
Anonymous Anonym tycker...

Tror hon hade fler komman är brukligt nu. Hon hade med säkerhet komman runt "som han" i första raden, till exempel, vilket de flesta nog skulle utelämna idag.

20 augusti, 2007 12:46  
Anonymous Anonym tycker...

Usch, jag börjar blanda ihop svensk och engelsk kommatering, så det blir bara pannkaka av alltihop.

22 augusti, 2007 13:20  

Skicka en kommentar

<< Home