30 januari 2008

Efterlysning: Bra böcker

Ja, varför läser jag egentligen dåliga och oinspirerande böcker? Det är rätt korkat. Jag tycker att det är svårt att hitta bra böcker. Jag går till bokhandeln, går igenom hela pockethyllan, och väljer ut fyra som låter bra (oftast väljer jag två, och kära hustrun två, men ändå). Vissa är bra, vissa är inte bra. Marie Hermanssons Mannen under trappan var bra. Mats Strandbergs Jaktsäsong var inte bra. Ibland känns det som ett lotteri, det där.

Jag läste mycket deckare ett tag, men där måste jag vada igenom en massa dåliga, trista och/eller schablonartade böcker innan jag hittar något bra. Jag är så trött på att bli besviken. Nåja - jag ska ta och skaffa mig lånekort i nya staden (vi har bara bott här i tre år) och bli bättre på att låna (och lämna tillbaka) böcker istället för att bara köpa nya.

Mina krav är egentligen inte så höga. Det ska vara en intressant story. Den ska inte bryta mot sina egna regler. Språket måste vara åtminstone korrekt och "osynligt", men jag vill gärna ha något extra. Är det en översättning ska det inte märkas att det är en översättning. Personerna ska vara intressanta och kännas "hela". Jag vill gärna lära mig något, eller tvingas fundera lite. Det är väl inga höga krav - även om jag säkert har glömt något.

Och Ullah - känn dig inte dum. Absolut inte. Det var jag som var dum, och lite überkänslig på det.

4Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Har du läst Stieg Larssons böcker om Lisbeth Salander? Gör det annars :-)

30 januari, 2008 08:52  
Blogger Miss Gillette tycker...

Jag läser just nu Heidi Julavits The effect of living backwards. (Finns i sv öv också.) Den ställer en hel del begrepp på kant och får en att tänka och tänka om.

30 januari, 2008 09:50  
Blogger Tolken tycker...

Du kan låna mitt ex av "Maintenant qu'il fait tout le temps...", det kostar 20 kronor eller möjligen 30 (beroende på kuvert) att skicka inom Sverige, hör av dig. paristolken snabela gmail punkt com

02 februari, 2008 10:15  
Blogger aequinoxia tycker...

Tack för tipsen. Beställning lagd hos Bokus, så det är bäst att ni har rätt. ;-)

Tolken: Vilket fantastiskt erbjudande! Mejl är på väg.

04 februari, 2008 14:54  

Skicka en kommentar

<< Home