11 oktober 2006

Besöksstatistiksfunderingar

Som så många andra håller jag lite koll på min besöksstatistik. För vissa sökord känns det självklart och naturligt att de leder besökare hit, för andra bara konstigt. Två söksträngar återkommer fler än några andra.

Den ena är "Lars-Johan Ekeroth". Jag har nämnt honom någon gång, och tydligen är det många som vill veta mer om honom. Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa er mer, men jag vet inte så mycket om hans forskning.

Den andra är "bebisnamn" i olika kombinationer. "Franska bebisnamn", "utländska bebisnamn" och så vidare. Jag har skrivit en del om det, men jag har inte mycket hjälp att ge. Däremot undrar jag fortfarande vad det är som får folk att välja ett visst namn till sitt barn. Vilka kriterier utgår man från? Vad är viktigast? Jag, som inte ser några egna barn inom en överskådlig framtid, har likväl en lista på namn - även om jag vet att de flesta aldrig kommer att bli aktuella av olika skäl. (Hur var det nu med kommateringen? Att jag aldrig lär mig! Jag skulle nog behöva en kurs till hos hr Ekeroth...) Nåja, det finns ju alltid simmar att namnge. Och hundar. Nästa hund blir med största sannolikhet en tik, och då ska hon med största sannolikhet heta Garbo. Ifall det var någon som undrade.

En annan fråga för dagen. Kära hustrun går och läser franska. Jag har också blivit lite sugen på en kvällskurs av något slag, men i vad?

Edit: Haha! Jag klarade det! Tack, Lotten.

6Debattinlägg:

Blogger Lotten Bergman tycker...

Men visst är det väl den gode Lars-Johan som googlar på sig själv?

11 oktober, 2006 09:50  
Blogger Översättarhelena tycker...

Haha, jag tror det beror på att du har stavat fel till L-J:s namn. Det ska vara Ekerot utan -h! Om man googlar på den felstavade varianten så är din blogg en av de första träffarna, men om man googlar som det stavas egentligen så kommer man direkt till hans sida på Nordiska språk. Vilket väl visar att det är många fler än du som tycker att det borde vara ett -h på slutet!

11 oktober, 2006 10:29  
Blogger aequinoxia tycker...

Haha - jag undrar var jag har fått det ifrån. :-) Jag måste ha skrivit fel första gången, och sen har det bara fastnat. Det måste innebära att jag inte har läst alla de kompendier jag har med hans namn på...

Nu är den stora frågan. Ska jag rätta mig eller inte? ;-)

11 oktober, 2006 10:41  
Blogger Lotten Bergman tycker...

Du kan ju rätta med strykning!

(Nu kanske jag berättar något självklart här, men en överstruken bokstav gör man så här: < strike > [fast utan mellanslagen]. Om du vill stryka Lars-Johans h ska det se ut så här fast utan några mellanslag:

< strike > h < / strike >

Å så himla tydligt det blev!)

11 oktober, 2006 11:09  
Blogger aequinoxia tycker...

Tack, Lotten! Det finns en anledning till att min vanligaste epostsignatur är: "What I know is not much. What I don't know is enormous."

11 oktober, 2006 12:21  
Blogger den blyga tycker...

"Däremot undrar jag fortfarande vad det är som får folk att välja ett visst namn till sitt barn. Vilka kriterier utgår man från? Vad är viktigast?"

Ja, man kan undra ibland.
Jag var ju på parkett i många år på BVC. Där var det uppenbart att det gick "mode" i namn.
Filmstjärnor som t.ex Gary Cooper, Cary Grant och Glenn Ford satte sina spår.
Glenn Hysén och do Strömberg är säkert inspirerade...

Sedan kom vi till Elvis och - vi hade en som hette Tommy Steele till förnamn, Jönsson till efternamn etc.

Ibland skulle det vara exotiskt - när det var modernt med kollektiv (flower-power insp av Beatles) blev det indiska namn)
Värst blev det när man läst ett namn i någon novell eller liknande och inte kunde franska:
När jag kallade Jeanette - "sjanett" blev jag tillrättavisad av modern - liksom när jag blev förvånad över att René var en flicka och skulle sätta dit ett E.
Själv uppkallade vi våra två äldsta söner efter farfar resp morfar - det blev Karl och Gustav ; När sedan den tredje sonen uppenbarade sig, följde vi kungalängden för enkelhetens skull - men vi kom ej längre än till Erik Olof!

Så Garbo är ett "vulgär"val;

14 oktober, 2006 17:44  

Skicka en kommentar

<< Home