02 juli 2006

Byggporrsblogg

Lite olikt mig är det att blogga på söndag kväll. Men jag har ingenting att läsa och är för trött för att göra mycket annat. Och så vill jag förstås tillfredsställa alla nyfikna därute som undrar hur det går för oss egentligen. Jag kan meddela att det bara går bra. Vi har jobbat i femton timmar eller så i helgen, och det har gett resultat. Nu börjar det synas att det ska bli ett hus.

















Så duktiga vi har varit i helgen!!! Här är första lilla väggbiten på plats.
















Mera vägg på plats. Detta ska så småningom bli sovrumsfönster. Till vintern ska vi sova här, är det tänkt, och det ska bli så härligt!
















Nu är alla väggar på plats, och här ska det så småningom bli badrum. Fönstret ska man kunna titta ut genom när man står och duschar. Takstolarna har också kommit rätt.

11Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Tjuuuusigt! Det måste vara fantastiskt att bygga upp nåt sånt från grunden, vara med om alla delar, alla steg i processen.
Att veta att allt är ens egna verk, varje inslagen spik.
Jag blir alldeles andäktig.

Hur stort är/var huset innan byggnationen?

02 juli, 2006 23:15  
Anonymous Anonym tycker...

Nämen vad jag blir avundsjuk! Jag vill också ha ett hus att bygga i/på. Hyreslägenheter är inga bra renoveringsprojekt. Måste övertala min far att vi ska bygga nått i sommarstugan i två veckor nu.

03 juli, 2006 08:30  
Blogger aequinoxia tycker...

Det är mycket roligare än jag trodde det skulle vara, faktiskt. Nu har svärfar gjort sitt också, och resten kommer vi att göra helt själva. Förutom att våra bröder kommer att hjälpa oss med elen, förstås.

Huset är än så länge ungefär 74 kvadratmeter, och kommer att bli 100 när det är klart.

Hyreslägenheter är inga bra renoveringsprojekt, nej, det har vi också erfarit. Men det är klart att ni ska bygga något i sommarstugan!

03 juli, 2006 08:44  
Anonymous Anonym tycker...

Ska se vad vi kan åstadkomma när far min är klar med slåttern. Trist att bygga 85 mil hemifrån och bara få njuta två gånger per år, men bättre det än inget.

03 juli, 2006 15:33  
Blogger Lotten Bergman tycker...

Kan du inte byggrapportera ungefär en gång i veckan ända tills allt är färdigt? Det här är så imponerande, så imponerande. Jag vill veta mer!

Till exempel: snedspikar ni reglarna i varandra eller använder ni bleck för att foga dem samman? Följer ni en exakt ritning eller går det hela på en bred höft?

03 juli, 2006 15:45  
Anonymous Anonym tycker...

Tycker det ser så häfgit ut när man först bygger ett skelett och sedan sätter man på lite väggar och lister och tapeter. Faschinerande! (Stavas det verkligen så?)

04 juli, 2006 09:01  
Blogger aequinoxia tycker...

Nja, vi har gjort det lite lätt för oss. Reglarna är varken snedspikade eller fästa med bleck. Vi har gjort väggarna i sektioner. Sen spikade vi på en regel längs med grunden och lyfte upp sektion för sektion. Det är plyfaskivorna som håller ihop och uppe alltihop.

Vi har en exakt ritning, men avviker från den när det behövs eller vi känner att det inte blev riktigt bra. Toaröret flyttade vi på i sista minuten för att det skulle bli lättare att städa bakom toastolen.

Nu ska vi ta semester från bygget ett litet tag, och sen ska det spikas råspont och läggas takpapp.

04 juli, 2006 09:10  
Blogger den blyga tycker...

Nu far jag till torpet - men HEJA PÅ!
Vilken tur Ni har med vädret!!

04 juli, 2006 11:15  
Blogger aequinoxia tycker...

Ha det så trevligt, Blygis! Men tur med vädret vet jag inte... Jag är glad och tacksam att det inte regnar, men allt blir så mycket jobbigare och svettigare när det är trettio grader i skuggan...

04 juli, 2006 15:04  
Blogger crrly tycker...

Wow, så otroligt fint det ser ut att bli! :) *beundra*

05 juli, 2006 00:22  
Blogger bästisgrannen tycker...

Oj, vad häftigt. Ni är så duktiga.

11 juli, 2006 18:59  

Skicka en kommentar

<< Home