29 juni 2006

De vackraste kvinnorna på vita duken - del 6


Nu är det väl ändå hög tid för nästa inlägg i den här serien. I april och maj hade
Mats Strandberg en liknande serie i sin blogg, med namnet Kvinnor som (nästan) skulle kunna omvända mig. Detta har jag hört sägas tidigare, av både heterobrudar och bögar, om just Katherine Moennig. Läcker till tusen, förstås, och flatorna dreglar. Men heterosexuella män verkar inte alls lika förtjusta. Varför?

De allra flesta av oss har bara sett henne i en enda roll, och då är det svårt att skilja människan från rollen. För är det Kate som är sådär läckert androgyn, eller kommer alltihop från Shane? Och är det detta androgyna som heterosexuella män inte gillar, eller är det Shane själv?

Aaaanyway. Katherine Moennig föddes i Philadelphia den 29 december 1976. När hon var tio år stod hon på scenen första gången - i en pjäs om Nalle Puh. Detta var antingen en väldigt rolig upplevelse, eller så tyckte hon att manuset var undermåligt, för snart därefter skrev hon tillsammans med en kompis en egen pjäs och Nalle Puh och satte upp den. Hon har studerat vid American Academy of Dramatic Arts i New York, och stått på olika scener. År 2000 gjorde hon tevedebut i serien Young Americans, och 2004 kom genombrottet med L Word.

Serien handlar om några kvinnor i Los Angeles och deras liv. Reklam och trailers ledde tankarna till storsuccén Sex and the City, och slogan löd: Same sex, different city. I Los Angeles bor Bette och Tina. Granne med dem bor Tim, och när serien tar sin början är hans flickvän Jenny på vägg att flytta in. Hon börjar umgås med Bette och Tina och deras vänner; tennisproffset Dana, radioprataren Alice, frisören Shane och kaféägaren Marina. Har jag glömt någon? Det har jag säkert. Men såpa tar vid. Marina försöker förföra Jenny. Shane förför alla. Jenny tvivlar på sin sexuella identitet. Bette och Tina tvivlar över sitt förhållande. Och så vidare i all oändlighet.

Och med tanke på gårdagens diskussion - är detta en porrbild? Jämför med bilden Mats Strandberg valde. I syfte att väcka lustkänslor? Tja.

4Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Lesbianer, lesbianer, lesbianer. Överallt dessa lesbianer! ;)

Jodå, jag har tittat på L-word lite sporadiskt. Jag har nämligen ett litet problem, som jag skrev i min blogg ganska nyligen, jag tycker det är "stötande" (jag önskar att jag visste ett bättre ord som inte lät lika moraliserande) med andra människors påträngande sexualitet, och L-word har ganska starkt fokus på just detta.

Det är tvärare kast än i Melrose ju!

Men bortsett från detta, som ger mej den den där dästa övermättnadskänslan, så finns det mycket bra och intressant - och sexigt - med serien.

Om jag nu ska våga ta ordet "porr" i min mun igen, så tycker jag att det är ganska lesbianporrigt.
Det är ganska grafiska sexscener som nog går aningen längre än den heterosex man får se.
(Frågan är om sex mellan kvinnor inte ses som "riktig" sex och därför slinker igenom? Eller har attityden förändrats vad gäller sex på tv över huvud taget?)

SORRY! Nu fastnade jag i den diskussionen, det skulle jag inte göra.
Jag skulle säga att Shane inte är min personliga favorit. Jag attraheras av androgyna män, men till min stora förvåning tycker jag att mer feminina kvinnor tilltalar mej mer än vad Shane gör.

Nu vet jag inte vad mina favvotjejer heter, men en av dem var tillsammans med Shane sist jag tittade, och den andra har varit hennes rumskompis... få se nu, var inte hon också tillsammans med den där tjejen jag tänker på? Nåt triangeldrama dem emellan?
Ja, de är lika docksöta båda två.

Hördu... du skrev att du skulle skriva om butch och femme - kommer det ett eget inlägg om det? Eller missförstod jag? För jag har lite frågor om det...

29 juni, 2006 20:13  
Blogger aequinoxia tycker...

Melrose har jag inte sett, och kan inte uttala mig. Däremot håller jag med om att det är lite starkt fokus på sex i L-word. Konspirationsteoretiska lesbianer hävdar att detta beror på att serien av ekonomiska skäl behöver dra en stor, köpstark publik (läs heteromän).

Jag tror att attityden till sex på teve håller på att förändras, ja, men jag tror också att du har en stor poäng i att det inte "räknas" som riktigt sex. Och du får gärna fastna i den diskussionen. :-)

Shane är egentligen inte min personliga favorit heller. Men hon är läcker ändå!

Jag har inte följt serien så himla noga, så jag vet inte vilka tjejer du refererar till. Kan vara Carmen och Jenny, och i så fall har vi väldigt olika smak. ;-) Docksöt är inte min grej.

Det kommer eget inlägg om det. Idag. Fråga och diskutera gärna - men det är inte säkert att jag kan svara.

30 juni, 2006 08:02  
Anonymous Anonym tycker...

Jag såg the L-word för första gången häromdan, trög som jag är. Men jag har ingen tv så det brukar förklara varför jag aldrig fattar vad folk pratar om i största allmänhet.....

Måste säga att jag gillade den, roligt och uppfriskande.

Kan nog hålla med konspirationsflatorna att det säkert finns en anledning till det grafiska sexet - att det är för männen. Men sen har jag ju läst Shara Waters så jag vet inte längre. Jag säger bara läderdilod. Om jag ska vara ärlig var jag helt chockad när jag läste boken...

Ja, jag vill veta mer om butch och femme. Hos oss bögar har man det också men det verkar inte som att det har samma innebörd eller vikt.

Eller så är det för att jag väljer att inte se femmekategorin bland bögarna?

30 juni, 2006 09:06  
Anonymous Anonym tycker...

Ärligt talat så är jag själv lite överraskad över min smak... jag gillar ju inte doksöta personligheter så varför skulle jag gilla docksöta utseenden?

När man skildrar oralsex i vanliga fall brukar man ju bara antyda det genom att ena personens huvud försvinner ur bild och man får se den andre i extas, men i L-word ser man hela konkarongen! Ursäkta ordvalet! hihi

Det är inte alls så "finkänsligt" skildrat utan här är det regelmässigt knull i svenska folkhems-tv:n.

Hade det varit män inblandade är jag SÄKER på att det hade gnällts om det, men jag har inte läst en enda upprörd kommentar.

Är man rädd för att framstå som fördomsfull eller är vanligt folk så fördomsfullt att de inte tittar ens?
Who knows.

30 juni, 2006 11:51  

Skicka en kommentar

<< Home