19 juni 2006

Byggblogg

Ja, så var det dags för lite hantverksporr då. Vissa människor går igång på recept, andra på blomsterbilder, åter andra på isolering och betong. Och detta behov ska förstås tillgodoses! Så här såg det ut i helgen. Vi lade isolering under torsdagen och fredagen. På lördagmorgonen var vi uppe med tuppen och lade på armeringen. Svärfar kom vid niotiden och sen göt vi platta fram till ettsnåret. Jag stod ute på uppfarten och blandade betong större delen av tiden, och hade inte så mycket här inne på själva bygget att göra. Förutom att fotografera, förstås. Jag vill inte tänka på hur många kilo makadam, sand, vatten, cement och färdig betong jag har skyfflat, lyft, burit och rullat. Men det är åtskilliga!

Nu ikväll gjorde vi färdigt resten. Nu är plattan klar, och ska torka i sex månader eller så. Under tiden ska vi göra väggar och tak. Tanken är att vi ska flytta in i vårt nya sovrum innan vintern. Vi kan inte lägga golv på ett tag, så vi får gå direkt på betongen så länge.

Men här är alltså fotobevis på resultatet av våra vedermödor. Självklart kommer det en bild på den färdiggjutna plattan så småningom, men denna bild existerar inte än.

Här har vi lagt på ett lager isolering. Svagt syns de orangefärgade trådarna vi har spänt upp för att kunna mäta så att alla plattorna hamnar på rätt höjd. Visst blir det snyggt?!


Såhär fint blev det kring brunnen i blivande duschen när vi hade lagt på ett lager isolering.


Här ska handfatet stå så småningom. Kroken på röret ska inte vara kvar, utan är där bara för att skydda lite. Här är isoleringen klar, och vi har lagt på armeringsnätet. I övre högra hörnet syns lite betong. Vi har börjat gjuta.


Här har vi hunnit en bit på väg. Det röda locket i bildens nederkant skyddar det blivande toalettavloppsröret. Plankan i mitten skiljer av mot duschen, där golvet ska vara en centimeter lägre än i resten av badrummet. Här håller vi på att skrapa rätt fallet mot brunnen. Två centimeter lägre i mitten än i kanten av duschutrymmet ska det vara.

7Debattinlägg:

Blogger Lotten Bergman tycker...

Jag är så fantastiskt imponerad att jag på studs bjuder in er bägge och svärfar till ett hus som behöver bra mycket enklare underhållsarbete. Lister, anyone?

19 juni, 2006 22:35  
Blogger maruschka tycker...

Alltså, jag klarar knappt av att byta stödhjul på sonens cykel, jag är mäkta imponerad!!!

20 juni, 2006 09:21  
Blogger crrly tycker...

(Måste bara skriva detta, sorry men det besuldar ett i övrigt perfekt inlägg: det heter göt!)

Alltså, ni är inte klooooka! Så jäkla duktiga, jag fattar bara inte hur ni vågar!!

20 juni, 2006 10:27  
Blogger crrly tycker...

besudlar.


Ehehehe.

20 juni, 2006 10:27  
Blogger crrly tycker...

Har svarat massor på namninlägget från den 16 juni nu!

20 juni, 2006 10:39  
Blogger aequinoxia tycker...

Tack, Crrly! *skäms* Jag ska uppenbarligen inte skriva när jag är trött.

Vi är inte riktigt kloka. Jag kan inte svara för min fru, men jag vågar nog göra det för att jag inte riktigt har förstått hur svårt det är. Och för att jag litar på min fru...

Lister är inte det jag ser framemot, Lotten. Grovarbete är en sak, men det här småduttandet med lister och eluttag och och sånt kommer att vara sååååå tråkigt.

20 juni, 2006 10:43  
Blogger bästisgrannen tycker...

Jaaa, oj vad ni är duktiga. Tänk om de som la vår betonplatta hade varit lika bra.

Lister och el är trist, jag håller med.

20 juni, 2006 22:21  

Skicka en kommentar

<< Home