21 juni 2006

Hängmattelektyr

Nu börjar slutspurten fram till semestern för min kära. Tanken är förstås att vi ska bygga i sommar, men en liten resa blir det. Stockholm, hade vi tänkt. Så blir det Paris nästa höst, eller så. Själva byggandet hade vi tänkt blanda upp med lite vanlig hederlig slacking. Vi ska röja lite i trädgården, och sen ska hängmattorna upp. Där ska vi ligga under "vackraste trädet i trädgården" och läsa är det tänkt. Men *vad* ska vi läsa? Nu behöver jag boktips här. Bra, relativt lättlästa, intressanta böcker. Som finns i pocket. Gärna deckare - det tycker jag passar i hängmattan. Jag saknar en bok i serien om Kate Brannigan, så den står på listan, men sen då? Hjälp!

13Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

du borde fråga Annika Bryn, hon läser ju jättemånga deckare. Själv gillar jag riktigt äckliga som Karin Slaughter. Men efter äckelchocken så blir de bara tråkiga.

Minette Walters heter hon väl som skrev skulptrisen. Hon skriver bra.


Annars har jag inte läst något som överraskat mig på bra länge.

Semester......hmmmm

21 juni, 2006 12:58  
Blogger crrly tycker...

Men åhh, wow. Jag köpte 8 pocketar igår, de verkar skitbra allihop. Skrev om alla fynd jag gjorde i ett inlägg alldeles nyligen! Igår eller idag. Typ.

21 juni, 2006 14:19  
Blogger Rexxie tycker...

Ta med dig Marcel Prousts "På spaning.." så kommer du att ligga skönt i hängmattan och inte orka läsa något...

21 juni, 2006 14:58  
Blogger aequinoxia tycker...

Ska kolla in sidorna! Tack för tipsen. Jag gillar Minette Walters, men har nog läst allt av henne redan...

Proust i hängmattan skulle göra mig alltför deprimerad för att ligga skönt. Jag har läst "A côté de chez Swann" och bitar ur andra delar, och hans recherche är inget jag har lust att följa med på igen. Jag har gett bort böckerna och vill helst aldrig se dem igen.

21 juni, 2006 17:00  
Anonymous Anonym tycker...

I stället för att fråga Annika Bryn kan du väl läsa hennes böcker.

21 juni, 2006 23:21  
Blogger bästisgrannen tycker...

Jag gillar de tre första böckerna av Peter Robinson, ”En ovanligt torr sommar", "I ondskans spår" och "Efter alla år av saknad".

En annan bra deckare är "Birdman" av Mo Hayder.

21 juni, 2006 23:38  
Blogger aequinoxia tycker...

Kapital, Rationalitet och Social Sammanhållning? Låter för tungt för hängmattan. Då trillar jag i backen. Piaget? Nej, inte i hängmattan. Lättsamma mord i skärgårdsmiljö? Kanske...

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Någonting annat än serietidningar och fanfic, tror jag. Och jag hade behövt läsa lite på svenska och öva upp min språkkänsla. Det har blivit alldeles för mycket engelska på sistone.

22 juni, 2006 07:09  
Blogger Översättarhelena tycker...

Jag läser inte heller mycket svenska böcker (särskilt inte i spänningsgenren), men jag har just läst Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Den är klart läsvärd, fast jag tyckte nog inte att den var riktigt så bra som ryktet säger. En annan läsvärd svensk bok (inte deckare men åt spänningshållet) är John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in. Jag hade nog aldrig fått för mig att läsa om vampyrer i svensk förort om jag inte hade varit med i läsecirkel. Men den var verkligen oerhört spännande och förvånansvärt trovärdig.

22 juni, 2006 22:43  
Blogger Översättarhelena tycker...

Deckarbloggen framför alla andra är förresten Den döda zonen. Där hittar du massor av deckartips.

22 juni, 2006 22:45  
Anonymous Anonym tycker...

Helena: Låt den rätte komma in var verkligen en överraskning. Jag kommer ihåg att jag köpte den när jag ändå var i farten men trodde att det skulle vara rätt dålig.

Överraskad är kanske ett svagt uttryck för min känsla.

22 juni, 2006 23:43  
Anonymous Anonym tycker...

Ooops, Ulla har rätt, klart att du ska läsa Annikas böcker. Det ska jag göra när jag kommer hem i sommmar.

22 juni, 2006 23:43  
Blogger den blyga tycker...

jag saxar ur mina "Bokrecensioner"=
Stephen Booth
One last Breath
SB har jag ju läst förut. Han skriver om Deckarna Ben Cooper och Diane Fry i Peak District.
Ibland har han en tendens att bli långrandig - men den här tycker jag är den bästa jag läst av honom.. Beskrivningen av Peak District och dess innevånare är intressant,liksom relationen mellan Ben och Diane .
IDEERNAS GROTTA av spanjoren, psykiatern José Carlos Somoza som utspelar sig i Aten på Platons tid!
Den vann Storbrittaniens Gold Dagger för bästa kriminalroman 2002
Den är mycket speciell - blandar in ett begrepp ”eidetisk”, anspelar på Platons idélära. Först vid avslutad läsning får man ”grepp” om texten - egentligen lättläst med intressant eftersmak

..och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla av Håkan Nesser

Mycket trevlig berättelse från 60-talets Kumla. ”Vi som var med”, Per växte ju upp i närbelägna Karlskoga, och jag tjänstgjorde på kvinnokliniken i Örebro 1959, skrev bl.a. ut och in den i boken omnämnda Rut Lind, tycker ju det är väldigt intressanta tidsbilder.
Själva ”mordgåtan” är ganska ”banal” dock. ****
Barbara Nadel
Belsassars dotter
En gammal man från de slitna judiska kvarteren mördas på ett ohyggligt sätt. Ett rasistiskt dåd? Inget visar sig dock vara som det ser ut. Detta är Barbara Nadels kritikerrosade debut och den första boken i Nadels »Istanbulserie«. Här introduceras den korta kedjerökande kommissarien Çetin Ikmen med sin höggravida fru Fatma, sina åtta barn och en far som kräver sitt handlag.

Mycket intressant skildring från det mångkulturella Istanbul!!
Jag tänker skicka efter fler i serien om Çetin Ikmens bravader när det blir dags för nästa inköp på Bokus. De senare är inte översatta tror jag - det får under alla omständigheter bli på engelska.

23 juni, 2006 10:13  
Blogger Översättarhelena tycker...

Den blyga: Çetin Ikmen är också en av mina favoriter! Han är en riktig personlighet. Jag har läst de fem första böckerna i serien (det finns ytterligare tre).

25 juni, 2006 18:38  

Skicka en kommentar

<< Home