03 april 2006

De vackraste kvinnorna på vita duken - del 1


Jag märker att jag får mycket inspiration från andra bloggare (och från kommentarer). Så tack, Sentenser, för ännu en tråd. :-) Du nämnde CSI, och jag gjorde förstås kopplingen till Marg Helgenberger. Därur föddes den här bloggens nya serie: De vackraste kvinnorna på vita duken (eller teveskärmen).

Först ut är en kvinna som i princip alltid lyckas vara vacker. På sistone mer än vanligt. Jag satt som klistrad framför teven under andra säsongen av Alias, och det var inte Jennifer Garners förtjänst. Spy Barbie fick konkurrens och blev totalt utklassad av Spy Mommy.


Hon föddes i Stockholm den 22 mars 1955 till skådespelarföräldrar och två äldre bröder. Hon underkändes i första uttagningen till Dramatens teaterskola, men fick en roll i en Ingmar Bergman-film 1976. 1982 var hon med i storfilmen Fanny och Alexander. 1988 var hon fantastisk i Varats olidliga lätthet och den internationella karriären påbörjad. 2000 fick hon bli regisserad av maken Lasse Hallström och var underbar i Chocolat. Vackrare än Lena Olin blir man knappast...

Snyggast hittills är hon dock som Irina Derevko i Alias. Före detta KGB-agent, ledare för en kriminell stororganisation under namnet The Man, exfru till CIA-agenten Jack Bristow och mor till huvudpersonen, CIA-agenten Sydney Bristow. Var Irinas lojaliteter egentligen ligger lär det dröja innan vi får veta. Det enda vi kan vara säkra på är att "The truth takes time". För övrigt spelas en av Irinas systrar, den oförglömliga Katya av ingen annan än Isabella Rossellini. Men det är ett ämne för en annan dag.

4Debattinlägg:

Blogger Lotten Bergman tycker...

När jag pryade på Dramaten 1984 åt jag lunch med henne. I alla fall vid bordet intill hennes. Hon hade en mörk fläta och dito röst.

03 april, 2006 18:33  
Blogger aequinoxia tycker...

Åhhhhhh!!! Jag blir så *avundsjuk*! :-) Å andra sidan hade jag nog inte uppskattat det lika mycket då med tanke på att jag var sju år 1984...

04 april, 2006 06:25  
Anonymous Anonym tycker...

lotten: Om du satt så nära märkte du säkert att hon har väldigt grov hy, vilket ju inte är så vackert. Men på håll är hon snygg.

04 april, 2006 11:10  
Blogger aequinoxia tycker...

Shhhh! Förstör inte mina omhuldade illusioner nu! ;-)

04 april, 2006 11:14  

Skicka en kommentar

<< Home