20 mars 2006

Säg mig vad du läser och jag ska säga dig vem du är

Lotten pratar om böcker idag - favoritböcker. Jag kommenterade: "Det där om vilken som är den bästa boken man har läst är ju en sån typisk lära-känna-varandra-fråga. Jag har aldrig någonsin kunnat svara på den. Hur sjutton ska man kunna välja bara en!?! Ett tag hade jag en tio-i-topp-lista, men det funkar inte heller riktigt. För jag vill ju skilja på böcker som är bäst för att jag älskar dem och har läst dem hur många gånger som helst, och böcker som var så bra att jag aldrig vågar öppna dem igen, samt böcker som är underbart bra skrivna men där en läsning räcker."

Så vilka låg då på tio-i-topp och av vilken anledning? Jo, utan inbördes rangordning (och jag har medvetet begränsat mig till skönlitterär prosa):

1. Douglas Adams: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Jag vred mig av skratt första gången och har läst om den många många gånger. Tyvärr fastnar jag alltid i början av bok tre. En enda gång har jag släpat mig igenom hela, men nu nöjer jag mig oftast med bara den första boken.

2. Maria Gripe: Tordyveln flyger i skymningen. Jag älskar och avgudar Maria Gripe. Agnes Cecilia hade också kunnat hamna här, liksom skuggserien. Men Tordyveln är den som är mest sönderläst, så därför får den äran.

3. Toni Morrison: Song of Solomon. En annan idol där flera böcker hade fått kunna komma med. Men ska jag välja en så måste det bli denna.

4. Richard Adams: Den långa flykten. Bara ett geni kan skriva så här. En fantastisk idé och rafflande både som deckare, politisk thriller och samhällskritik.

5. Selma Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien. Älskade, underbara Selma. Välskriven, gripande bok som jag bara har läst tre gånger. Är lite rädd att slita ut den, vill spara och snåla med den. Selma är som mörk, handgjord belgisk choklad. Lite i taget varar länge, länge.

6. Eyvind Johnson: Strändernas svall. Denna har jag inte vågat läsa om. Jag är så rädd att få en ny bild av den. Jag läste den under gymnasiet, strax efter James Joyces Ulysses och dessa två böcker upptog en stor del av min tid och tanke. Jag funderade över dem länge efteråt.

7. JK Rowling: Harry Potter. Jag är ett stort Harry Potter-fan och väntar med spänning på sjunde och sista boken. Faller inom kategorin "böcker jag har läst så många gånger att de nästan faller sönder".

8. Erik Orsenna: L'amour est une chanson douce. Denna har jag redan berättat om. Underbar bok. Jag får inte nog av den.

9. Michael Ende: Momo, eller Kampen om tiden. Ännu en bok som hålls samman med tejp och gummiband.

10. Judy Seay: The Second Coming of Curly Red. Ibland tror jag att jag har grundat hela min uppfattning om livet efter detta på den här boken. Den har betytt otroligt mycket för mig, trort att den rent litterärt inte är något speciellt.

Författarhedersomnämnande: Alf Henrikson, Tove Janson, Jonas Gardell, Inger Edelfeldt.

Den här listan är inte statisk, och kan nog ändras något från dag till dag.

1Debattinlägg:

Blogger Lotten Bergman tycker...

När man läser listor på goda böcker, är de precis som du skriver av typerna

1) böcker som är bäst för att man älskar dem och har läst dem hur många gånger som helst
2) böcker som är så bra att man aldrig vågar öppna dem igen
3) böcker som är underbart bra skrivna men där en läsning räcker.

Men visst stöter man ofta på listor där det lyser igenom denna variant:

4) böcker som jag borde ha med på min lista för att framstå som en xxx-person (fyll i det önskade).

"Jag har med Dostojevskij på listan för att jag har stort tålamod och gott minne."
Jag har med enbart Nobelprisvinnare för att jag är besatt av Nobel."
"Jag har med dokusåpabiografier för att bevisa att jag inte är full av förutfattade meningar."

Jag håller förresten med om Strändernas svall. Fast den läste jag i Italien, och när folk frågade vad det var, ville jag framstå som en djuping, så jag svarade simpelt "Odysséen".

Nu skrev jag mycket, se det som ett tack för alla gånger du har skrivit trevliga reflektioner hos mig!

20 mars, 2006 12:49  

Skicka en kommentar

<< Home