15 mars 2006

Är det konstigt att man längtar bort någon gång

Vårvintern 2001 bodde jag långt hemifrån. Av olika anledningar och en stor del slump hade vi hamnat i en by i Jämtland. I mars låg snön djup - det var kallt mörkt och fortfarande vinter. (Ungefär som det är i nästan hela Sverige idag - men det ska jag bitcha om en annan dag.) Jag klev på planet i Östersund i full vintermundering. Efter tre timmar och ett byte landade jag mitt i våren på Roissy utanför Paris. Det var fortfarande ganska kallt, men vår. Jag tog mig till mitt hotell, dumpade mina grejor och gav mig ut på stan. Tillsammas med en kompis köpte jag en macka på Kovacz på rue des Rosiers och fortsatte österut. På place des Vosges sken solen. Vi satte oss med ryggarna mot varm sten och ansiktena i solen och njöt av livet. Just då, just där skulle jag vilja vara nu.

Ett par dagar innan jul 2004 klev jag och min fru på tåget i ett mörkt och kallt Malmö en tidig morgon. Strax innan elva på förmiddagen landade vi i Nice bland palmer och glittrande Medelhav. Vinterjackorna fick sitta på hela vägen till hotellet, men nog var det för varmt för dem. Veckan som följde var en av de bästa i mitt liv. Vi fick tid med varandra, gjorde roliga utflykter, gick i gamla stan och åt massor av god mat. Det var julmarknad på place Masséna och vi åkte pariserhjul nästan varje kväll. Ibland är livet så obeskrivligt underbart.

Jag vill resa mera. Är jag underlig som inte vill backpacka i Asien eller åka på safari i Kenya? Min stora drömresa går västerut. Tänk att köpa en bil och köra från Boston via Atlanta, Grand Canyon och San Fransisco till Victoria. På småvägar genom öknen och på stora sjufiliga motorvägar. Annars ser min lista ut som följer (utan inbördes rangordning):

Paris - oslagbart. Jag kommer aldrig att få nog av Paris. Någon dag nu ska jag räkna efter hur många gånger jag har varit där, men det börjar närma sig trettio.

Budapest - om jag vore rik skulle jag flyga till Budapest och bada minst en gång i veckan.

Jersey - smygstart till England och verkar vara en trevlig ö.

Normandie - vill köra ner och hyra ett hus och åka runt och titta på invasionsstränderna och krigskyrkogårdar och muséer.

Irland - någonting som min fru kan och vill visa mig.

Nice - jag har varit där på sommaren och jag har varit där på vintern. Nästa gång skulle jag vilja åka i maj/juni.

Brest - vid världens ände och för Barbara.

Det finns fler ställen - såklart. Men det här får räcka för idag innan jag helt förlorar mig i mina drömmar.

3Debattinlägg:

Blogger den blyga tycker...

Jag får inte ihop att... :

1. ...."Mina äggstockar har slutat prata med mig och börjat skrika. Är det sjyst tycker du?! ;-)"
2. ....jag och min fru ... Irland - någonting som min fru kan och vill visa mig.

You can´t have it all - enten eller som Kierkegaard sa´!

16 mars, 2006 09:26  
Blogger aequinoxia tycker...

Att jag vill ha barn och att jag vill resa? Nja, hade nog tänkt göra en resa till eller två först, sen göra ett uppehåll under några år. Det går ju att resa med barn också.

16 mars, 2006 11:07  
Blogger den blyga tycker...

Nej.
Det är det här med FRUN jag inte förstår.Hur många äggstockar disponerar Ni?

Sedan kan jag berätta att ett framgångsrikt föräldraskap REDUCERAR rörelsefriheten - barn trivs bättre i en John Bauerskog än på en playa.
Det är de tio första åren man har möjlighet att bli kompis med sina barn - sedan är det försent. Det man investerat i form av kärlek och kvalitativ samvaro då , är ju det som under prepuberteten skall omsättas i tillit och livslång vänskap

Det var det jag menade med enten eller.
Självförverkligandet kan inte pågå hela livet - några måste axla föräldrarollen!

Sedan får man en andra chans som glad pensionär...

16 mars, 2006 15:00  

Skicka en kommentar

<< Home