24 februari 2006

Kunskap och tankar

Vi fick tyvärr inte chansen att lära oss så mycket utantill. Men de få saker vi faktiskt gjorde sitter fortfarande. Hjalmar Gullbergs Död amazon. Några rader ur Catullus. Och så förstås första sidan i min allra första lärobok i franska. I spanska. Och i latin. Voici l'hôtel Cosmopolite. C'est un hôtel à Paris. Que país es? España. Hic puer est Quintus. Quintus est puer romanus. Quintus in Apulia habitat. Apulia est in Italia. Augustinus är jag däremot inte så förtjust i. Han var svår att läsa och alldeles för misogynistisk för att jag skulle stå ut. Catullus var inte heller min favorit. Däremot fastnade jag för Perpetua och drömde mardrömmar om hennes mjölkstockningar. Goethe har jag knappt läst. Jag talar mycket dålig tyska och litteraturundervisningen när jag gick i gymnasiet var under all kritik. Jag lade in en formell protest när vi tillbringade tre månader med Strindberg för att sedan hoppa över Lagerlöf.

Rent allmänt tror jag att jag har för lite tålamod för att läsa poesi. Det krävs ju att man tuggar orden några gånger för att hänga med och förstå. Sen ska man inte bara tänka, utan känna också. Något jag är ganska dålig på. Men visst finns det poeter jag gillar. Stagnelius är en av dem. Annars läser jag gärna Gunnar Ekelöf, Wislawa Szymborska (även om översatt poesi inte är riktigt...), Fredrika Runeberg och Oscar Wilde.

Och visst tänkte jag på Lotta Olsson i mitt sidospår. Tack, Aniara, för att du påminde mig om hennes namn.

Jag borde skaffa mig lite mer bildning, och jag borde läsa mer böcker. Jag skulle vilja kunna mer, men vet samtidigt inte om jag orkar införskaffa kunskapen. I vilken ände ska man börja och hur ska man skaffa sig tid och ork? Hur ska jag klara mig utan universitetet? Tänk om det kunde vara som i Gianni Rodaris saga Lärokaramellen. "På planeten Bih finns inga böcker. Kunskapen säljs i flaskor och dricks."

1Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

"Jag borde skaffa mig lite mer bildning, och jag borde läsa mer böcker. Jag skulle vilja kunna mer, men vet samtidigt inte om jag orkar införskaffa kunskapen. "
Bildning är inget man skaffar sig - det kommer så småningom. Njut nu av att Du inte MÅSTE läsa vissa böcker - bli allätare. Smaka och lukta på diverse - läs bara ut de böcker som verkligen GER dig något - förströelse eller tankar. Under årens lopp bildar sedan minnesfragmenten en väv som kan kallas "bildning".
Man ska inte skämmas för att man gillar BÅDE Vikingarna OCH Schubert.
Bli en "dilettante".
På italienska ungefär "amatör" - men i ordets positiva mening - en som älskar och utövar konsten utan att ha den som yrke!

25 februari, 2006 22:28  

Skicka en kommentar

<< Home