16 mars 2006

Tänk att borta kan vara hemma

Mera Paris. Ibland får jag helt enkelt inte nog. :-)

Nästa gång jag kommer till Paris (på semester) så ska jag bo vid Lamarck-Caulaincourt. Jag blir mer och mer förtjust i Montmartre. Från början gillade jag det inte alls, men har insett att om man bara fortsätter en bit norrut från trängseln vid place du Tertre så är det härliga underbara kvarter. Sist bodde vi på rue Ordener, en bit ifrån Jules Joffrin/Mairie du XVIII. Dunderläge, verkligen. Jag gillar blandningen av människor, jag gillar restaurangerna, jag gillar luften. Tidigare har jag gärna hållit mig i Marais - någonstans mellan rue Quincampoix och place des Vosges.

Nästa gång jag kommer till Paris ska jag tillbaka till katakomberna. Det är åtta år sedan jag var där. Jag ska gå där och läsa citaten och titta på benknotorna och fundera över livets förgänglighet.

Nästa gång jag kommer till Paris ska jag äta confit de canard ("sprängd anka") och crème brûlée. I Sverige har jag aldrig fått något lika gott som i Paris, även om sista middagen i Nice slår allt.

Nästa gång jag kommer till Paris ska jag äta sushi på den lilla lilla restaurangen på rue de Clichy.

Nästa gång jag kommer till Paris ska jag åka till min nya favoritbokhandel Violette & Co öster om Bastiljen och shoppa loss på böcker och tröjor. Kanske till och med matcha in en författarkväll.

Nästa gång jag kommer till Paris ska jag göra något jag aldrig har gjort förr. Jag vet inte vad än, men något ska jag banne mig hitta på.

Nästa gång jag kommer till Paris ska jag gå en guidad rundtur. Jag vet inte vilken jag ska välja, men det löser sig. Kanske Montmartre, kanske kvarteren runt Luxembourgträdgården.

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home