23 mars 2006

Redan de gamla grekerna... Om Political Lesbianism

Innan jag kommer in på dagens ämne kan jag meddela att det faktiskt blev middag igår också. Jag stekte laxbiffarna och tog upp dem ur pannan. Sen gjorde jag en sås på krossade tomater med örter, crème fraîche, mangosalsa, lite grönsaksbuljong och kryddor. Lade i biffarna igen och lät det koka ihop lite. Sen i med räkor. Tagliatelle och sallad till. Mums! Ikväll blir te och nybakat bröd med senap, ost, kalkon och groddar.

Jag funderat över det här med sexualitet på sistone. Resultaten går att läsa i den här bloggen (med kommentarer), hos
sentenser och hos Ica. Jag tror inte på sexualitet som dikotomi - att man är antingen hetero- eller homosexuell. Jag tror inte heller att alla är bisexuella. Vad jag däremot tror på är en skala. Som Kinsey, fast något modifierad. Vissa människor har en väldigt tydlig och statisk position på den här skalan, andra är flytande, åter andra vill inte vara med på skalan över huvud taget.

Nästa fråga är ju varför man hamnar där man hamnar på skalan. Kan man välja sin sexualitet? Vad avgör annars? Jag tror inte att det är samma anledning för alla. Jag tror att för vissa är positionen medfödd, fix och statisk, och det finns inte så mycket man kan göra för att ändra på det. För andra är det yttre faktorer som påverkar personen i ena eller andra riktningen. Och vissa har faktiskt ett val. Alltifrån mer eller mindre bisexuella människor som av olika skäl väljer att inrikta sig mot ett kön (min erfarenhet säger mig att dessa oftast väljer heterosexualiteten, och då av sociala, religiösa eller praktiska skäl) till feminister som inte klarar av att leva med män utan väljer att istället vända sig till kvinnor.

Political lesbianism handlar om att vissa kvinnor hävdar att det patriarkala förtrycket ligger inbäddat i, är själva grunden för, det heterosexuella parförhållandet. Därmed kan de inte med gott samvete leva med en man, då det för dem innebär ett godkännande av en skev maktstruktur. Vissa av dessa blir fullfjädrade flator, andra bara avstår från relationer med män och väljer celibat och homosocialitet.

Redan de gamla grekerna diskuterade detta. I Aristofanes Lysistrate väljer kvinnorna att sexstrejka för att stoppa kriget mellan Aten och Korint. Här är dock många kvinnor motvilliga och vill inte ge upp denna livets nödvändighet. De kommer fram till att det är värt det. Detta är en komedi, och man är inte överens om huruvida Lysistrate är en parodi eller en komedi som behandlar en seriös åsikt i ett politiskt ämne. Här är detta egentligen inte relevant...

Om man kan välja att bli homo kan man förstås välja att bli hetero. Vissa människor, alltså, inte alla. Alla homosar kan förstås göra valet att leva ihop med någon av motsatt kön av olika anledningar, med detta gör dem inte heterosexuella.

Slutligen. Jag begriper mig inte riktigt på den här "det är medfött"-ståndpunkten som omhuldas inom homorörelsen. Diskriminering är diskriminering, oavsett om vi har valt det eller om vi "inte kan hjälpa det". Är det mer rätt att hindra oss från att älska varandra om vi har valt det själva än om det är en medfödd egenskap? Är det mer moraliskt försvarbart att via hypnos, terapi och elchocker försöka bota homosexualiteten om den är orsakad av yttre påverkan än om det ligger i generna?

5Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

ÄÄÄÄÄÄääääääsch! Jag som såg fram emot en spännande diskussion, och så verkar det som om vi tycker lika!
Vad ska jag nu dra till med för knepigt påstående?! ;)

Jag har träffat en och annan bisexuell kvinna som inte tycker det är moraliskt försvarbart att leva ihop med män och därför valt lesbiska förhållanden. Jag har också märkt att det uppfattas som ett svek bland många lesbiska när en bisexuell kvinna väljer en man.
Att hon måste "bestämma" sig. (Underförstått: att välja en man är fel val.)

Det bökiga blir ju då när den egna identiteten avviker från gruppens, och i alla minoritetsgrupper så är det ju viktigt att hålla ihop, att gruppen inte vittrar sönder.

Intressant nog så kan samma människor som hävdar att sexualitet är medfött också prata om att "värva nya medlemmar".
"Du tror att du är hetero, men efter en natt med mej...!"

Apropå de gamla grekerna... brydde sig karlarna verkligen om deras kvinnor sexstrejkade? Som jag förstått det så var den manliga kärleken långt finare och njutbarare, medan man bara låg med otäcka kvinns för att avla barn.

Fast det kanske bara är en sån där fördom som jag gillar!

23 mars, 2006 10:59  
Blogger aequinoxia tycker...

Det är inte lika kul att diskutera om man tycker likadant... :-(

Vad gäller de gamla grekerna så vet jag inte. Jag läste inte grekiska på gymnasiet, men i latinkursen fick vi stifta bekantskap med nog så porriga romare. Och de hade nog reagerat!
Sen tror jag inte att grekerna var homo så som vi menar det idag. Jag har för mig att det var mer pojkar det handlade om - typ att en äldre man gjorde en (mycket) yngre tjänster genom att introducera honom till rätt människor, och lärde upp honom, och i gengäld fick han sex. Eller nåt. Men det var stor skillnad på den som penetrerade och den som blev penetrerad.

Bisexuella kvinnor kommer det mer om senare...

23 mars, 2006 14:57  
Anonymous Anonym tycker...

Jag vet att när jag har tittat på nåt på tv om pedofiler - som katolska präster som utnyttjar pojkar på internat - så kan jag bli så förbannat uppe i varv och arg på "den manliga sexualiteten" och därmed på min pojkvän för tillfället, som får ta smällen.
Ja, det är missriktat och det handlar inte alls om ALLA män osv men då hänger smockan i luften från min sida.

Genast blir jag påmind om vartenda övergrepp som jag och andra kvinnor blivit utsatta för och det känns helt omöjligt att leva på en jord befolkad av män.

Är man tillräckligt länge i det där upprörda tillståndet så klarar man inte av män alls till slut.
Oavsett läggning.

För jag undrar om sexdriften är så himla stark egentligen? Har man sex för sexets skull? Och klarar man sig inte ganska bra utan - särskilt om man är singel?

23 mars, 2006 15:10  
Blogger aequinoxia tycker...

Jo, precis!!!

Och jag tror att sexdriften också varierar starkt mellan olika människor. För vissa är det jätteviktigt, medan det för andra är viktigare med gemenskap och samhörighet och så vidare.

Sen sägs det ju att ju mer sex man har, desto mer vill man ha, ju mindre man får, desto mindre behöver man det. Eller nåt.

Jag tror inte att ett fantastiskt sexliv är det viktigaste i en relation.

23 mars, 2006 15:26  
Anonymous Anonym tycker...

Det kanske är lite missvisande att prata om läggning som sexuell när det handlar om så mycket mer. "Jag attraheras av manligt/kvinnligt kompanjonskap" ska man kanske säga istället så att fokus inte hamnar på könsdriften.
Du har säkert bättre förslag än vad jag kan komma på!
Jag har nog ungefär 5% lesbianism i mej totalt, men å andra sidan så har attraktionen till män sjunkit till 15% just nu. Resten förblir ointresserat...
Vad har man för läggning om man bara vill ligga med huvet i nåns knä? Inget sex, ingen relation, bara en hand som stryker mej över håret. Vad är jag då? Soffsexuell? Kontraproduktionssexuell? Kvinna med horisontell läggning?

23 mars, 2006 22:56  

Skicka en kommentar

<< Home