22 mars 2006

Mat, sexualitet och dammsugarpåsar.

Madison - jag fattar det inte heller. Hade det varit så svårt att standardisera det? Kanske med tre-fyra olika varianter istället för femhundraelva?

Ica - om nu alla människor är bisexuella "innerst inne", hur kommer det sig då att det är så många som väljer bort människor av ett kön? Jag säger inte att du har fel, jag bara undrar hur du tänker. Jag tror att jag tror att sexualitet är en skala, inte något binärt. Vissa människor hamnar långt ut åt endera änden, andra ligger mer eller mindre i mitten. Och jag tror att det förändras under livet. Jag är inte särskilt bisexuell och har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle kunna bli kär i en man. Sen beror det ju lite på vad man lägger i ordet "kön" också, och det orkar jag inte ge mig in på, inte idag i alla fall...

Jag känner inga öppet bisexuella män, men en hel rad bisexuella kvinnor. Alla utom en lever med män...

För övrigt undrar jag vad jag ska laga till middag ikväll. Igår åt vi morötter, paprika och sparris med vitlöksdippa och bananmuffins till. I tisdags fryspizza. I måndags köttgryta med bulgur. Det lutar ju åt fisk idag, men vad? Jag har laxbiffar i frysen. Pasta till och någon sås? Åh, jag har alldeles för dålig fantasi för att laga god mat... Men bananmuffinsen var jättegoda!

4Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Jag tror också på en sexualitetsskala, men att den också kan pendla individuellt över tid. Vilka faktorer som spelar in har jag ingen aning om, men jag tycker mej nog ha sett tillräckligt många fall som det stämt in på.
Så har jag lite luddiga funderingar kring sexualitet och läggning som politiska (ideologiska) ställningstaganden, men de vat jag inte hur jag ska formulera ännu. Iallafall handlar det om i den mån man själv kan påverka sina preferenser kontra det som är omedvetet/inbyggt/medfött... vad man nu ska kalla det.

22 mars, 2006 14:10  
Blogger aequinoxia tycker...

Ohhhh - jag känner en givande diskussion på gång. :-) Du kan väl fundera du med. Jag återkommer i ämnet!

22 mars, 2006 14:20  
Anonymous Anonym tycker...

Sure thang! ;)

22 mars, 2006 17:53  
Blogger Ica tycker...

Oj, detta har jag inte sett förrän nu. Sorry det sena svaret med andra ord. jo, nu ska jag förklara vad jag menar: Jag tror inte vi föds in i en roll och en begränsning att bara kunna älska människor av ett kön. Jag tror vi har förmågan att älska alla. DÄREMOT så ja, vi väljer säkert bort ett av könen. Ofta pga falsk trygghet, normer och uppfostran, och liknande saker. Man finner ju inte det man inte söker. Är du övertygad om att du är hetero går du ju inte som tjej och letar efter tjejer, söker kontakt med dem och liknande i jakt på kärlek. Många val är medvetna och många är i rädsla för det okända tror jag. Vi har många möjligheter, men utnyttjar inte alla.
Nu känner jag att jag tappade ämnet lite. Måste gå tillbaka och läsa vad du egentligen frågade en gång till.

27 mars, 2006 12:37  

Skicka en kommentar

<< Home