06 februari 2008

Igår, idag, imorgon

För fem år sedan pluggade jag. Vilken kurs kan det ha varit? Åh, våren 2003, då läste jag Förlags- och bokmarknadskunskap. Det var roligt. Jag hamnade i en intressant grupp, så projekten blev välgenomtänkta, väldebatterade och välskrivna. Sen landade jag en väldigt intressant praktikplats, där jag sen jobbade över sommaren med att korrekturläsa, svara i telefon och packa böcker.

För tio år sedan satt jag med en sexveckors bebis i Paris. Det är ett helt liv sedan. I vintras peppade bloggläsare mig att skriva ett brev till den nuvarande tioåringens storasyster, och brevet är skrivet. Det är inte skickat, men det är skrivet. Jag tänker ofta på henne, och häromdagen insåg jag hur länge sen det faktiskt är. Hur mycket som har hänt i mitt liv, i mig, på dessa tio år.

För femton år sedan gick jag i nian. Jag längtade bort, bort, och planerade mitt år som utbytesstudent i USA. Jag var inte lycklig, och jag visste inte varför. Det här var mitt i min "svarta kläder och ryska författare"-period.

För tjugo år sedan gick jag i fyran. Jag passade inte in. Jag var vetgirig och frågvis in absurdum, men på det stora hela var livet rätt okej.

Vad lär vi oss av detta? Jo, att alla tider har sin charm, men att livet faktiskt bara blir bättre och bättre. Mitt, i alla fall. Vi får hoppas att det håller i sig, för då kommer det bli helt fantastiskt vad det lider.

1Debattinlägg:

Blogger crrly tycker...

Nej, men åh, har du också läst den kursen. Jag gjorde det ett par år tidigare...

Vad tidigt du var med svarta kläder och ryska författare.

Fyran, ja... Inte så kul, jag var också sån som du beskriver dig. Och extremt lillgammal. Huh.

15 februari, 2008 23:46  

Skicka en kommentar

<< Home