22 februari 2008

En sinister verklighet

Vad är det för fel på min hjärna, egentligen? Att slinta på tangenterna är inget ovanligt, och inget nytt för mig. Vem skriver inte "itne" eller nåogn" ibland? Jag blandar ihop händerna ibland, och även om det är irriterande, så är jag rätt van vid det. G istället för H, I istället för E.

Nu har det dock dykt upp ett nytt problem. Jag är helt insnöad på Scramble, som jag spelar i timmar med mina vänner på Facebook. Det går ut på att man har ett rutmönster på 4x4 eller 5x5 rutor, och en bokstav i varje ruta. På tre minuter ska man bilda så många ord som möjligt. Jättekul! Men. Jag har en tendens att skriva orden baklänges. Tänker jag "rat", så blir det gärna "tar", och det är ofta jag inte får rätt förrän på tredje eller fjärde försöket. Jag har hittat en del nya ord, och det är förstås både bra och roligt, men varför blir det så? Det måste ju vara några kablar som är feldragna mellan öga, hjärna och hand.

Har det något samband med att texten blir spegelvänd när jag skriver med vänster hand, tro?

4Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Spännande kabeldragning, där! :-D Att texten blir spegelvänd när du skriver med "fel" hand är rätt häftigt. Det har jag aldrig varit med om. /LN

25 februari, 2008 13:14  
Anonymous Anonym tycker...

Tydligen finns det ett samband mellan spegelskrift och dyslexi, Aspergers syndrom och/eller synestesi. Även vänsterhänthet verkar spela roll. Jag har svårt att se att du skulle ha vare sig dyslexi eller Aspergers och vänsterhänt är du väl inte? Förmågan att kunna läsa och skriva spegelskrift finns hos 1 på 6500 individer och ärftlig via X kromosomen. http://www.abc.net.au/science/news/stories/s1119739.htm

/Trin

25 februari, 2008 14:30  
Blogger den blyga tycker...

Ja, men så skrev ju Leonardo da Vinci!
Han var vänsterhänt, och det var naturligt för honom att skriva (skrivstil) åt vänster.
han uppnådde ju samtidigt att hans anteckningar var svårlästa för andra!
da Vinci coden.

26 februari, 2008 15:21  
Blogger Unknown tycker...

Gammal tråd, men min text blir också spegelvänd när jag skriver med vänster (är högerhänt).

04 augusti, 2018 09:23  

Skicka en kommentar

<< Home