18 april 2006

Politik - och bristen på den

Jag är hemma igen, och äntligen tillbaka vid min älskade dator! :-) Inte är jag skrivtrött, inte. Jag har bara varit tvungen att lämna hemmet några dagar.

Tydligen är det fler än jag som har problem med storlekar. Det är trist att det ska behöva vara så, förstås, men ack så skönt att veta att man inte är ensam! Man skulle kanske haft syslöjd i skolan istället så man hade kunnat sy sina egna kläder nu. Eller inte... Och Emi - jag tror det är så att pojkar leker och behöver därför mer rörelseutrymme, flickor sitter ju bara still och är söta. Och leker lite med dockor eller nåt. Typ. ;-) Därav volangerna.

Dagens bloggtema är... Äh, jag vet inte. Lite gott och blandat, kanske, så får jag hitta en lämplig rubrik i slutet.

En liten mejlsignatur, kanske? Jag är med på en del mejlinglistor, och de flesta av dem är starkt USA-dominerade. Under förra amerikanska valrörelsen gjorde jag som en del av mina vänner och använde signaturen "Kerry for President. And Dar for Supreme Ruler of the Universe!". Kerry här är inte John Kerry, som man kanske kan tro vid första anblicken. Nog för att mina amerikanska vänner uteslutande är demokrater, men inte var de så himla förtjusta i honom heller. Nej, Kerry här är Kerrison Stuart, född i Saugatuck, Michigan, dotter till senator Roger Stuart och hans fru Cynthia. En mycket republikansk familj. Kerry har en bror, Mike, och en syster, Angela. Och nej, hon finns inte i "verkligheten". Hon ställde i alla fall inte upp i presidentvalet. När Melissa Goods "Tropical Storm" tar sin början jobbar Kerry för en liten it-firma i Miami, Florida. De blir uppköpta av ett jätteföretag, och ansvarig för integreringen är vice VD Dar Roberts. Dar har en budget att ta hänsyn till och tänker i princip sparka varenda anställd. Kerry protesterar och får en chans att göra en egen plan som följer Dars budget. Efter mycket om och men klarar hon det, får godkänt av Dar och räddar större delen av sin personal. Själv söker hon en nyinrättad tjänst som Dars assistent och får den.

Dar Roberts sköter hela företaget - hon har ett finger med i princip överallt. Hon löser problem, fixar, donar och klarar det mesta. Kerry är inte dum hon heller och har dessutom sociala färdigheter som Dar inte har. Tillsammans kan de styra världen. Därav "Kerry for President. Dar for Supreme Ruler of the Universe."

Douglas Adams skrev: "It is a well-known fact that those people who most want to rule people are, ipso facto, those least suited to do it... anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job." I Liftarens guide till galaxen har detta lösts på ett lite annorlunda sätt. Men grundtanken är sund. Vad har människor för motiv för att vilja styra och regera? Varför vill man bli president, eller statsminister för den delen? För att man tror att man ska kunna göra gott? För att genomdriva en politisk idé? Eller är makten ett mål i sig? Visst, lönen är bra, men arbetstiderna är väl inte de bästa. Stressen är väl inte heller att leka med. Samtidigt som det ibland verkar som världens lyxjobb. Vad gör egentligen Göran Persson hela dagarna? Jag har ingen aning om hur regeringen arbetar. Riksdagsarbetet har man väl lite inblick i, men regeringen? Inte en susning. Undrar om man kan få gå på studiebesök... Göra praktik. Det är skrämmande hur lite jag vet om hur landet styrs och de personer som gör det...

2Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Jag avviker nog rejält från ämnet, men jag var inne på den där kannibalwannabe:ns hemsida igår och hemsideadressen var http://futureworldruler.blogspot.com/ Ja du ser själv - det bevisar ju att makt korrumperar och kannibaliserar.

18 april, 2006 11:26  
Blogger aequinoxia tycker...

Ska genast dit och kolla! Men om makt korrumperar, och alla är överens om att det är dåligt, varför är då makt något eftersträvansvärt?

18 april, 2006 13:07  

Skicka en kommentar

<< Home