19 april 2006

Attraktioner och definitioner

Idag hade jag ju tänkt mig ett nytt inlägg i min miniserie om vackra kvinnor. Men jag hittar ingen bra bild!! Så det får vänta ett tag - tills jag hittar en, eller tills jag har valt en annan person. Det är ju inte så att de är rangordnade på något vis.

Däremot har jag funderat mycket över vad som gör en människa vacker. På ytan, alltså. För även om yttre och inre samspelar, så är det ju svårt att se insidan när man sitter framför bioduken (och nej, jag pratar inte om splatterfilm nu!) och trånar. Eller vad man nu gör. Jag träffar mycket folk i jobbet och ofta är det någon som sticker ut. Någon som jag tycker är attraktiv. När jag började fundera över detta insåg jag att dessa kvinnor egentligen inte har någonting gemensamt. De enda som är uteslutna är kvinnor under 20 (ungefär) och över 57 (cirka, även om jag har varit med om en gång då kvinnan i fråga var strax över sjuttio) och kvinnor under 160 cm och/eller 60 kilo. Detta är förstås inget medvetet val, utan bara något som jag har kommit underfund med att jag inte tycker är attraktivt. Så vad är grejen? Vad har dessa kvinnor gemensamt? Det är inte utseendet. Är det energin? Blicken? Jag vet inte. Inte för att det spelar någon roll egentligen, jag har bara svårt att låta bli att analysera mig själv.

Attraktion: Fjärrverkande dragningskraft. Begreppet används inom fysiken och kemin, samt i överförd betydelse. I grammatiska sammanhang betecknar det företeelsen att ett ord rättar sin böjning efter den språkliga omgivningen i strid med generella grammatiska regler.

Betyder detta att attraktion per definition är ömsesidig? Gravitation är en attraktionskraft, till exempel, och den verkar åt bägge hållen.

3Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Det vore väl UNDERBART om all attraktion var ömsesidig? Att båda parter var exakt lika intresserade av den andra. Hela begreppet olycklig kärlek skulle få sig en törn. (Först tänkte jag att den skulle försvinna helt, men folk lär ju fortsätta gifta sig och bli attraherade av andra osv. Man fortsätter mao vilja ha nån man inte kan få.)

Men tänk vad praktiskt att slippa undra om den andra är intresserad eller ej!

19 april, 2006 16:28  
Anonymous Anonym tycker...

Jätteintressant fråga! Vad är "kemi"? När uppstår den? Vilka ingredienser måste till? Finns det EN sak som är den gemensamma nämnaren hos dem man faller för? Vad är det isåfall?

Humor är livsviktigt, men räcker det? Nej. Humor är inte en egenskap man kan dela tak med.

Vad är de "basegenskaper" som är absoluta krav och vad är "fetischer"? Och hur många procent krydda av attraktionen behövs för att bygga ett förhållande?
hehe, är du snäll och reder ut det här åt mej nu? ;)

19 april, 2006 16:33  
Blogger aequinoxia tycker...

Nu får du ju mig att börja tänka igen! Och jag som måste gå och utföra mina lyxhustruplikter. Kedjad vid spisen är vad jag är. ;-) Jag återkommer i ämnet imorrn

19 april, 2006 16:51  

Skicka en kommentar

<< Home