13 januari 2006

Heter det dialog även om fler än två personer är inblandade?

Så trevliga kommentarer jag har fått. Jag blir så glad när folk jag beundrar tar sig tid att läsa min blogg.

Visst ska jag njuta av valptiden, av att han är så söt och så lekfull, av att lära känna honom och skapa kontakt. Såklart! Men jag har lite svårt att leva i presens, som jag har skrivit om tidigare... Vi har en hund sedan tidigare - en retriever. Lilla valpisen är blandras mellan spaniel och pudel.

Katter, ja... Det låter som en protestaktion. Min förra katt började när han var ungefär ett och ett halvt år med att bara bajsa i badkaret. Kissa kunde han till nöds göra i lådan - men helst i badkaret det med. Det slutade med att vi helt enkelt ställde ner lådan i badkaret. Det kom ofta utanför ändå, men vi resonerade som så att det ju fanns betydligt värre ställen där han kunde sätta sig. Jag har däremot ingen aning om hur man ska förändra beteendet. Katter är mycket mer svåruppfostrade än hundar. Däremot säger de ju att klickern ska fungera på katten med - men det är svårt när det gäller förbudsträning...

Den blyga - jag vet att du är blyg, men man kan ju hoppas. :-)
"Baksmälla", för lite dagsljus och för lite städning kan nog vara starkt bidragande anledningar till min sinnesstämning. Efter oppositionsseminarierna ska jag hämta hem valpen och då hoppas jag att allt blir bättre. Promenader och frisk luft får jag här ute i skogen i sällskap av den vuxna hunden, men det blir inte så långt nuförtiden. All snö på vägarna har nämligen smält och frusit igen, så det är farligt halt överallt... Men snart så.

Och så var det den goda boken. Jag tycker ju om att läsa - jag *älskar* att läsa, men ändå känns det så motigt att komma igång med en bra bok. Vilket får till följd att jag förläser mig på deckare och fanfic och annat lättsmält och egentligen bara mår sämre. Typ. Är det någon som har ett riktigt bra boktips? Alla förslag emottages tacksamt! Margaret Atwoods Penelopiaden är på väg till en brevlåda nära mig, så den ska jag sätta tänderna i.

2Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Boktips... har du läst "Som en syster" än? Visst är det du som lånat den av mig? Med en del annat... ;) Du hotade med att lämna tillbaka allt i höstas när ni städade hej vilt, men jag fick aldrig något. Och det är jag mycket nöjd med, hos oss är det en serious bok overload.

Och ja, här kom alltså Dooses första men säkert inte sista kommentar till din blogg. :) Det är lagom mycket diskbänksrealism nu, kör på!

15 januari, 2006 02:49  
Anonymous Anonym tycker...

Om Du lusläser Lottens julkalender blir Du varse att de som känner mig IRL ( jag börjar lära mig bloggkoden), alls inte uppfattar mig som blyg!

Det är ju det som är så härligt med internet, att här kan man odla av omgivningen förbisedda karaktärsdrag!

Det gläder mig att Du uppskattar mina synpunkter!
Här kommer mera:
"...jag *älskar* att läsa, men ändå känns det så motigt att komma igång med en bra bok. Vilket får till följd att jag förläser mig på deckare och fanfic och annat lättsmält och egentligen bara mår sämre. Typ...."

Vad är det för fel på deckare och annat lättsmält?
Jag misstänker, på grund av uppsatsen, att Du har litteratur som yrke på ett eller annat sätt - med därav följande "kvalitetskrav".
Men
Det är precis som med musik: konsten är att kunna varva Vikingarna med Mahler!
Kerstin Ekman började som deckarförfattare - Astrid Lindgren blev föreslagen som Nobelpristagare - Selma Lagerlöfs debuterade som följetongsskribent i Idun!

Jag har alltid 4-5 böcker på gång - sinnesstämningen får avgöra vilken jag väljer.
Albert Einstein lär ha sagt då han blev tillfrågad om relativitetsteori var svårt: "Ja, ibland förstår jag det inte själv!"
Det är väl precis så det är - förströelselitteratur är jogging för själen.

Mitt läsande skiljer sig nog mycket från Ditt och Dina vänner IRL. Jag "orkar" sällan läsa de dagsaktuella. Jag börjar på många som är i ropet, men ger upp efter några kapitel om det känns segt.
Ibland blir det ju njutning som "Händelser vid vatten t.ex.
När det gäller tips kommer jag därför med litet gamla, UDDA tips, som blivit stora läsupplevelser:
1. Siegfried Sassoon: När vi red efter räv.
När min morbror dog 1976 lämnade han, efter mer än 50 års anställning i en bokhandel ,efter sig ett vidlyftigt bibliotek med allt från rester från bokrean till signerade förstaupplager av Harry Martinsson.

Jag har inte hunnit sortera alla än!

Bland dem fanns ovanstående, utgiven i Nordstedts Albatrosserie 1949 (Pris inbunden 10:-)

När jag läste den i slutet av 70-talet - då familjen just gripits av orienteringsflugan, slog det mig hur stämningen före en rävjakt, liknade mönstringen före en orienteringstävling!
Över huvudtaget älskar jag barndomsskildringar ex Jan Myrdal :Min barndom, Churchills Min ungdom;
2. Sven Delblanc Fågelfrö 1986
Citat ur förordet: "Entertain" säger engelsmannen, och om underhållningen sker med stilkonst och idé så mycket bättre.
---
Hos oss ska den riktigt fina litteraturen tråka ut oss, med allvar och pretention, det roliga är osvenskt och inte riktigt fint."
3. Lars Gustafsson(en favorit): Tennisspelarna 1977

17 januari, 2006 13:53  

Skicka en kommentar

<< Home