23 december 2005

Frågor

Det värsta är inte att man inte har alla svar, det värsta är att man inte har alla frågor. Om jag bara visste vad jag ville veta så vore det inte så svårt att ta reda på det. Tänk om man kunde ha en lista över allt man ville veta och lära sig, och så var det bara att ta en sak i taget. En lista som aldrig tog slut, givetvis. Men det som är intressantast att lära sig är oftast det man inte visste att det gick att veta. Så hur lär man sig nya saker när man inte kan ställa de rätta frågorna? Spelar mycket TP? Läser många böcker? Det var länge sedan jag läste en riktigt intressant bok - en bok som fick mig att tänka istället för att underhålla eller presentera fakta. Och ännu längre sedan jag hade någon att diskutera en intressant bok med. Jag fått låna en bok av Coelho av en kompis att läsa i jul. Och jag har Bébé av Marie Darrieusecq som ligger och väntar. Kommer jag att orka, eller kommer jag att nöja mig med fanfic som i och för sig är underhållande och bra, men som egentligen inte ger så mycket. Det krävs ju trots allt en ansträngning för att sätta igång med en Riktigt Bra Bok och även om utdelningen är så mycket större, så... Ja, jag är trögstartad. Jag vet. Trögstartad och ofta ganska korkad. Och jag blir mer och mer medveten om att min hjärna inte fungerar som andras, att mina referensramar inte är desamma och mina associationsbanor ofta är obegripliga för andra. Vad är det för fel på mig?!?!

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home