10 december 2005

8 december

Listor och länkar
Jag hade lite tråkigt på en föreläsning häromsistenes och roade mig med att skriva (förstås). Förutom det vanliga skräpet (som kanske ska bli en novellserie så småningom) så skrev jag en lista över intressanta bloggämnen. Och så självklart försvinner det pappret. Såklart! Så nu får jag fundera över något annat att skriva om. Lyckligtvis är mitt huvud sällan tomt, det svåra är att få fason och struktur på tankarna.

Jag har funderat över det är här med stilspår. Min handledare sade att hon hade lärt känna våra olika sätt att skriva så väl den här terminen, att hon nog hade kunnat lista ut vem som skrivit vad även om vi lämnade in anonymt. Hon sade inte nog, förresten, hon var säker på sin sak. Är det så uppenbart? Och har vi olika akademisk stil eller lyser vår personliga stil igenom i allt vi skriver? Om vi hade skrivit varsitt blogginlägg, hade hon kunnat gissa då? Om någon som är van att läsa vad jag skriver trillar över den här bloggen, kan han eller hon gissa min identitet? Inte omöjligt, men... Visst håller jag med om att författare har olika stil, men det ligger ju inte enbart i språket, utan i perspektiv, ämnesval och så vidare. Årets bästa julkalender står Lotten Bergman för. Om ni inte har läst den än, så gör det! (imperativ - är jag bra på ibland...)
http://bergman.typepad.com/lottens_julkalender/
Snacka om att lämna stilspår. Alltid spännande och intressant att försöka härma någon annans stil. En gång för länge sedan läste jag Marcel Proust. Nej, inte hela, och inte självvalt - jag tycker han är rätt trist, om än språkligt intressant (jag gillar imperfekt konjunktiv...). I samma kurs läste jag en annan författare vars namn just nu trillat bort. Mitt ämne för den kreativa uppsatsen var att skriva om Prousts historia (en välavgränsad, specifik bit underintrig) med den andra författarens stil. Det var svårt, men väldigt intressant. Undrar just om jag har den kvar någonstans..? Bra betyg fick jag också. Fast inte så bra som när jag skrev en egen historia och härmade Jean Mauriacs "Le dîner en ville". Men det var förmodligen den roligaste uppgift jag någonsin haft.

Dags att plugga igen, förresten, och läsa och skriva kommentarer till dagens Lotten. Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad ett nexusfält är, så lämna en kommentar.

Dagens ord: makrosyntagm
"En text kan analyseras som en sekvens av segment, vilka är internt sammanhållna genom ett nät av syntaktiska relationer och externt avgränsade genom att sådana relationer ej föreligger mellan angränsande segment. Ett sådant segment utgör en syntaktisk helhet som kan kallas makrosyntagm." (Bengt Loman och Nils Jörgensen: Manual för analys och beskrivning av makrosyntagmer)

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home