10 december 2005

17 oktober

Vad pratar vi om egentligen?
Jag undrar ibland hur vi kan förstå varandra... Ord som alla använder kan betyda så många olika saker. Jag har suttit i många diskussioner, och efter ett tag insett att vi pratar förbi varandra, att vi använder samma ord på olika sätt. Hur ska man göra? Definiera alla ord innan man börjar prata? Om det är så här svårt när man har samma modersmål, samma kön, ungefär samma ålder, ungefär samma uppväxtort, hur svårt är det då inte om detta ändras? Ju längre bort ifrån varandra man är, desto mer olika är ens referensramar, och desto svårare borde man ha för att förstå varandra. Är det konstigt att det blir missförstånd mellan människor? Är det konstigt att det är svårt att översätta?

Som riksdagsdebatten inför lagen om assisterad befruktning. Tasso Stafilidis ber moderaternas Carl-Axel Roslund om en definition av den "papparoll" han är så angelägen om att bevara, och säger att han inte anser att den finns. Detta gör Roslund fruktansvärt upprörd, men han kan fortfarande inte definiera den. För honom är det så självklart vad papparollen är, och det är obegripligt att Tasso ifrågasätter det. Jag förstår Tasso - jag vet inte heller vad papparollen är, men samtidigt fattar jag varför moderaten blir upprörd. För honom måste detta vara hela homokonspirationen uttryckt.

Jag undrar hur många diskussioner som förs så här. På ytan pratar vi om samma sak, men så fort vi börjar fundera över vad vi egentligen diskuterar, så visar det sig att vi har så totalt olika utgångspunkter att vi aldrig kommer att komma fram till något. Kommer vi någonsin att förstå varandra??

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home