10 december 2005

12 oktober

Som vanligt
borde jag plugga, och som vanligt händer det inte mycket. Jag minns i dramakursen i USA, när vi skulle välja ett ord att beskriva varje person med. Mitt blev "procrastination". Kände de mig väl, eller? Tänk om man kunde vara en sån där ordentlig person som får allting gjort i tid, och det blir bra. En som kommer ihåg och klarar av. Istället för att sitta här i soffan och surfa och lyssna på samtalen som pågår inne i mitt huvud. Om det ändå vore något intressant de talade om, något som man kunde skriva ner och utveckla och få en bok av... Nej, bara strunt pratar de, hela tiden. Och mest strunt skriver jag här. Är det de som pratar genom mig? Ibland känns det som om fingrarna skriver av sig själva, utan att hjärnan är med. Är det då ändå jag som skriver, jag som tänker, jag som bestämmer? Mitt undermedvetna? Eller någon av alla de personer som tillsammans bildar mitt jag? Kan de existera oberoende av varandra, och oberoende av superegot? Har vissa människor en mer hierarkisk struktur bland sina personligheter än andra? Mer kontroll över dem? Så långt att det inte är skilda personer, utan mer fasetter av samma hela kompletta person? Är jaget summan av alla personer, eller är jaget fångvaktaren?

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home