10 december 2005

24 september

Är jag en riktig människa?
Jag måste ju vara en cyborg. En så stor del av mitt liv och mitt medvetande och mitt minne finns ju i datorn. Eller i mobiltelefonen... Och om mitt medvetande finns i cyberspace, så borde ju andras medvetanden också finnas där. Och då är allas medvetanden sammankopplade. Eller? Gör detta att vi har ett gemensamt undermedvetet också? Är vårt kollektiva undermedvetande mer kollektivt numera? Är vi mer demokratiska då? Eller har detta bara tillfört världen ännu en hierarkisk ordning mellan de som är uppkopplade och de som inte är det? Jag bloggar - alltså finns jag. Men de som inte bloggar då? Är man fortfarande en riktig person även om man inte finns på internet? Det är mänskligt att vilja få bekräftelse, men om det är den icke-mänskliga delen av en, det vill säga det som finns i cyberspace, som får mest bekräftelse, blir inte den delen större då, och den andra delen mindre och mindre viktig?

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home