10 december 2005

9 oktober

Om blickar kunde...
Jag funderar så mycket över det här med blicken. Var den fastnar, hur den fungerar. Vad ligger det i en blick? Den expatrierade väninnan och jag satt och diskuterade kvinnor. Hon tittar nämligen också, och tycker att vissa kvinnor är snyggare än andra. Förstås. Men hävdar att det inte finns något sexuellt i blicken. Gör det det för mig? Hon tittar tydligen på män på ett sätt och på kvinnor på ett annat. Vilket låter helt normalt och oproblematiskt. Men jag tittar nästan inte alls på män. Lägger inte märke till dem, tycker att de flesta ser mer eller mindre likadana ut. De är i stort sett ointressanta. Tills det att de har bevisat sig vara intressanta när jag väl har börjat prata med dem...

Och attraktion. Hur funkar det egentligen? Hur kommer det sig att man lägger märke till vissa människor men inte andra. Om jag ställer upp alla kvinnor jag varit attraherad av så hade det varit ganska svårt att se ett mönster. Eller, inga korta, alltför smala blondiner. Det är väl den enda typen som inte är representerad. Uppenbarligen har det inte med utseende att göra. Men vad är det då? Energi? Humor? Eller är det så som vissa forskare hävdar att det har med doften att göra? Forskarna hävdar i och för sig att det har med fortplantning att göra - att man på något vis kan dofta sig till vem som man får livskraftigast barn ihop med. Heteronormativt som vanligt. Innebär detta att homosar inte attraheras på samma sätt? Eller att vårt luktsinne är queer även det, och inte fattar att det inte funkar?

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home