10 december 2005

25 oktober

Ord som betyder
Betyder vissa ord mer än andra? Såklart. Men ibland betyder förstås det som inte sägs mer än det som sägs. Hur saker sägs är viktigare än det faktiska innehållet. Eller? Och hur ska jag hantera betydelseglidningar? Hur mycket uppfattar man egentligen av detta? Tänker läsaren i allmänhet på huruvida det står "knappt en kilometer till busshållplatsen" eller "nästan en kilometer" i husannonsen? Får man olika känslor för huset, eller är det bara överambitiösa överliggare i nordiska språk och/eller lingvistik som ens lägger märke till det?

Hur ska jag kunna hitta sånt på franska, när jag tycker det är svårt nog på svenska? Visst märker även jag om IRA betecknas som terrorister eller frihetskämpar i en viss text, och visst begriper även jag vad skillnaden är. Men mer subtila grejor... Är jag intelligent nog att uppfatta dem?

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home