10 december 2005

27 oktober

Sydsvenskan
I Sydsvenskan ges uppgiften att när Sifo förra året frågade 1000 personer om homosexuella ska få gifta sig i kyrkan så svarade 59% ja. Vad sjutton hade jag svarat? Egentligen tycker jag ju nej, eftersom jag inte tycker att någon ska gifta sig i kyrkan, men det kan jag ju inte säga när Sifo ringer. Jag är så kass på enkäter och undersökningar - frågorna är alltid felställda och tvetydiga. Tycker jag...

Att jag är mot kyrkliga äktenskap handlar inte om homo/hetero-problematiken. Jag kan bara inte acceptera att en religiös ceremoni har konsekvenser i det "civila". Kyrkan är skild från staten, alltså borde inte kyrkan ha auktoritet att påverka en individs status i samhället. Så enkelt är det för mig. Om folk sen vill ha ett religiöst bröllop *också* så tänker inte jag lägga mig i det. Ge Gud det som tillhör Gud, och kejsaren det som tillhör kejsaren. Eller?

Och så det här med ord igen. Jag har märkt att Sydsvenskan överlag skriver "bögar och lesbiska". Undrar vad som ligger bakom det ställningstagandet. Är "flata" ett för problematiskt ord fortfarande medan "bög" är helt rumsrent? Jag tycker att det naturliga vore att skriva antingen "homosexuella män och lesbiska kvinnor" (vilket säkert är för långt...) eller "bögar och flator". Till skillnad från engelska och franska, så är lesbisk endast ett adjektiv på svenska.

KG Abramsson har fått lite nyhetstid på sistone när han nu motsätter sig könsneutrala äktenskap, kyrklig välsignelse för homosexuella, och så vitt jag förstår även partnerskapslagen. Okej att han har en åsikt, men att försvara den åsikten med "det känns i magen att det är fel"... Så säger bara en man som inte har ett enda argument för att backa upp sitt ställningstagande. Fast det är klart, det hade han ju. Hur kan man sitta i teve och säga att anledningen till att han är emot att homosar skulle få gifta sig är att äktenskapets syfte och funktion är att skaffa och uppfostra barn. Och det vet ju alla hur det är med homosexuella... Vad menar han? Att homosexuella inte har barn? Ursäkta mig, men vilken verklighet har han levt i de senaste åren?

0Debattinlägg:

Skicka en kommentar

<< Home