09 mars 2007

Jag, en knäppgök

Lite strange under den svala ytan, Salt? Hmmm... Jag kan inte bestämma mig för vilken del av det uttalandet jag känner igen mig minst i. Konstiga/underliga/egendomliga/märkliga saker om mig? Jag som är så normal och som aldrig råkar ut för udda saker. Nåja, jag gör väl ett försök. Är man utmanad så är man.

1. Jag blir extremt kinkig om jag inte har munglid till hands. Rosa eller blå labello, försvarets hudsalva, Body Shops läppsmör med rosa grapefrukt - det mesta går bra utom lypsyl. Underligt nog brukar jag oftast använda ordet "lypsyl" till vardags för allt ovanstående.

2. I mitten av det not-so-glada nittiotalet skulle jag åka till USA som utbytesstudent. På den tiden tillbringade vi söndagkvällarna framför Beverly Hills 90201, och mina kompisar blev förtjusta vid tanken på att mina värdföräldrar hette David och Donna.

3. Jag har svårt att äta eller köpa ett jämnt antal av något. Fyra päron? Aldrig. Det får bli tre eller fem. Om jag så ska kasta det sista. Ägg köper jag ofta i lösvikt, bland annat för att slippa tvingas köpa sex eller tolv. En gång när jag var tvungen att köpa ett paket plockade jag ut ett ägg och lämnade kvar det i affären.

4. Jag är inte det minsta kristen, men kan både Pater noster och Ave Maria på latin.

5. Jag har uselt lokalsinne och har till och med gått vilse hemma i Lund. Jag vet aldrig var norrut är, och har svårt att känna igen mig. Jag har svårt att omsätta kartor i verkligheten. Däremot är jag bra på vägbeskrivningar, och brukar använda det som avslappningsteknik. Så som Mersault i fängelset går igenom sin inredning, och drar sig till minnes fler och fler detaljer, så gör jag med vägen hem till mig från diverse startpunkter, och med vägen hemifrån till Paris.

6. There is no number six.

7. Jag gillar fantasy och science fiction och Harlequinromaner. Jag läser inte så mycket, och kan inga författare, men jag gillar att se hur man bygger upp ett universum, skapar sina egna lagar, och följer dem. Harlequinromaner utger sig för att spegla en (i och för sig romantiserad) verklighet, men utspelar sig i själva verket i ett universum som är mig helt främmande. Fantasy utger sig för att vara verklighetsfrånvänt, men har mer att säga om det samhälle vi lever i i dag. Jag tycker att det är fascinerande att se hur man skildrar könsroller, samhällen, makt och kunskap.

Fröken Freud: Du har väl inte kommit loss att börja blogga än, men du får gärna acceptera utmaningen i en kommentar.

6Debattinlägg:

Anonymous Anonym tycker...

Jasså, inte konstigare än så! Där fick jag så jag teg! ;) Fast trean var faktiskt lite udda. (Pun not intended.)
Är det nån slags numerologi inblandad? Jag har en förkärlek för 2:or och 4:or, men tänker inte på antal när jag handlar eller så.

09 mars, 2007 10:25  
Blogger aequinoxia tycker...

Precis. Under den queera ytan är jag egentligen väldigt normal. ;-)

Jag tror egentligen inte att det har med numerologi att göra. När det gäller siffror har jag en förkärlek för 4:or och 7:or.

09 mars, 2007 11:38  
Blogger Översättarhelena tycker...

Konstighet nummer ett har jag också! Särskilt hemskt är det om jag tvingas gå och lägga mig utan trutvalla. Det har hänt att jag har gett mig ut mitt i natten för att köpa lypsyl på någon servicebutik om jag har råkat glömma att ta med mig det på någon resa eller så ...

12 mars, 2007 11:10  
Anonymous Anonym tycker...

nix no blog for me. Orkar inte/hinner inte. Lyssnade på jojk goes enigma i fredags, det var riktigt bra. Gjorde fiskgratäng o titta på luguber film, med 6ia män med dåligt humör i lördas. Har en grej med grumpiga män, vet dock inte vad. Men skall klart fundera på att blogga sen när jag inte har heltids studier o nattjobb, fast då kommer jag ju vara anonym

12 mars, 2007 14:25  
Blogger Magnus tycker...

Fantastiskt att du tog ut ett ägg. Det är stört på riktigt :)

15 mars, 2007 07:58  
Blogger Marie tycker...

Men så roligt, din nr 3! Kolla här på min 2:a! (Inte helt tvärtom, men nästan! :D )

http://minplats.blogspot.com/2007/03/sex-konstigheter.html

03 april, 2007 19:47  

Skicka en kommentar

<< Home