14 augusti 2006

Utmanad av crrly

Ja, någon gång ska vara den första, och nu har jag också blivit utmanad. I och för sig ett ämne som tilltalar mig, men det är ju så svååååårt! Men here goes nothing.

1) En bok som förändrade ditt liv
?
Är inte detta en raggningsreplik? Eller är det bara jag som direkt flashar till Jenny och Marina i soffan, med stackars Alice som försöker få ett ord med i laget? Jenny klarar jag bara inte av, men Marina är så yummy. Men nu var det ju inte det som var ämnet. Många böcker har förändrat mitt liv litegrann, men ingen bok har förändrat det fullständigt. Några exempel:

Inger Edelfeldts Missne och Robin fick mig att förstå att man inte måste vara som alla andra.
Nina Björks Under det rosa täcket fick mig att läsa genusvetenskap, vilket i förlängningen gjorde att jag träffade min fru.
Simone de Beauvoirs Le deuxième sexe fick mig att inse att ingen människa är fullkomlig.
Karin Kallmakers Wild Things var den första boken jag beställde från amazon när jag höll på att komma ut.
L Frank Baums Trollkarlen från Oz lärde mig att man kan förändra sitt liv genom att förändra sitt perspektiv.
Anna-Lena Brundins Nej tack, jag åt nyss gav mig nya perspektiv på hur jag hanterade maten.

I morgon kommer jag säkert att titta på det här och tycka att jag borde ha valt helt andra exempel, men som sagt, det finns mycket att ta av.

2) En bok du läst mer än en gång?
Finns det någon bok jag inte har läst mer än en gång? Jag älskar att läsa om böcker. Dels får man träffa sina vänner igen och dels får man ofta något nytt med sig från boken för varje läsning. En bok kan jag på rak arm säga att jag bara har läst en gång. Eyvind Johnsons Strändernas svall. Jag älskade den så mycket att jag är rädd att läsa om den och bli besviken.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Det beror ju på. På sätt och vis hade det ju varit bäst med en överlevnadshandbok av något slag, men om frågan egentligen lyder: Vilken bok hade du behållit om du var tvungen att bara läsa en och samma bok resten av ditt liv? Ja, då hade nog blivit Oscar Wildes samlade verk. Jag älskar Oscar Wilde, och han är så mångsidig, med romaner, pjäser, poesi och sagor. Min upplaga väger inte så mycket heller, så den hade inte blivit överdrivet tung att släpa på.

4) En bok som fick dig att skratta?
Liftarens guide till galaxen. Men den får väl alla att skratta.

5) En bok som fick dig att gråta?
Johanna Nilssons Hon går genom tavlan ut ur bilden. Jag satt på tåget mellan Paris och Chartres när jag inte kunde hålla mig längre. Tårarna sprutade och folk tittade mycket underligt på mig. Men vilken fantastisk bok!

6) En bok du önskar hade skrivits?
Tja... Det är ju svårt att säga. Min egen kanske? Jag har fastnat litegrann, så jag önskar väl att den redan var skriven.

7) En bok som inte borde skrivits?
Ännu svårare att säga. Det finns ju idéströmningar jag önskar inte hade funnits, men att önska bort böcker som ger uttryck för dessa strömningar blir bara dumt.

8) En bok du just nu läser?
En bok? Vilken ska jag välja... Äh. Just nu läser jag:

LJ Maas: Meridio's Daughter
Mary Norton: Lånarna i luften
Insight Guide to Paris
Eric Orsenna: Les Chevaliers du Subjonctif
Ann-Christine Bärnsten: Döden är en schlager
John Ajvide Lindqvist: Hanteringen av odöda

9) En bok du tänkt läsa?
Ojdå. Jag har en lista på ungefär hundra böcker som jag ska läsa någon gång. På min "att läsa"-hylla står just nu:
Dan Brown: Angels and Demons
Mark Billingham: Sömntuta
Marie-Hélène Bourcier: Sexpolitiques
Norman Mailer: The Gospel According to the Son
Michel Tournier: Gilles & Jeanne
Jonas Arlert: Den stora lättnaden
Paulo Coelho: Veronika bestämmer sig för att dö

Dessa har dock stått på den hyllan väldigt länge, och oddsen för att det blir en av dem nästa gång är ganska liten.

Däremot hade jag tänkt köpa Annika Bryns böcker så fort jag har råd *och* hittar en bokhandel där de finns.

10) Skicka vidare till fem personer!
Jag tror inte att jag känner fem personer som inte har svarat på den här redan. Men det hade varit intressant att höra från
Den Blyga
Magnus
Ida
Salt
Helena

Om ni redan har svarat och jag har missat det så ber jag så mycket om ursäkt. Jag läser faktiskt era bloggar!

7Debattinlägg:

Blogger crrly tycker...

Haha, nu är Salt dubbelutmanad! ;) Hoppas hon känner pressen... ;D

14 augusti, 2006 09:50  
Blogger crrly tycker...

Tack för svaren, förresten. Intressant. Som jag visste att det skulle vara.

Beundrar dem som läser på andra språk...! Har tappat mitt språksjälvförtroende (när det gäller andra språk än svenska, då...) totalt.

14 augusti, 2006 09:51  
Blogger den blyga tycker...

Jag har ju tidigare, om inte en utmaning så väl ett uppdrag från i våras som jag ännu inte har kunnat leverera, nämligen att lista de 100 böcker som varit mina största läsupplevelser.

Jag sliter med frågan och sa´redan från början att under sommaren var jag "otherwise occupied" (metaforförklaring i bloggen så småninigom).

Mina största läsupplevelser ligger ju mestadels 50 år tillbaka, så det är inte så lätt...

Jag tror jag passar när det gäller att dela upp dem i 10 kategorier - eller snarare - jag lovade leverans på 100-listan till 1ste advent
Det håller jag fast vid!
När den är klar kan jag se vilka som platsar i enkäten idag!

14 augusti, 2006 16:42  
Anonymous Anonym tycker...

Crrly - Trippelutmanad, till och med! Och pressen är extrem! Jag löste det genom att ducka undan.

15 augusti, 2006 05:40  
Blogger Farsan_Baloo tycker...

Nej, den får inte alla att skratta. Min mystiska fru gillar varken Liftaren. Paasälinnä eller Tärningsspelaren. Hon är en mycket svårförståd kvinna

16 augusti, 2006 23:14  
Blogger Översättarhelena tycker...

Nu har jag svarat!

22 augusti, 2006 20:51  
Anonymous Anonym tycker...

"Veronica bestämmer sig för att dö", kan jag varmt rekommendera!

29 augusti, 2006 00:23  

Skicka en kommentar

<< Home